Huolto- ja palveluliiketoiminnan kehittäminen teollisessa yrityksessä
Kupari, Antti (2023)
Kupari, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli hankkia tietoa valmistavan teollisuuden huolto- ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen, tukea strategian luomista ja antaa suuntaviivoja palveluliiketoiminnan tuotteistamiselle. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Veljekset Ala-Talkkari Oy, johon myös tutkimukset on rajattu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua osana tuotetta, sisäistä markkinointia, osa-aikaisia markkinoijia sekä palvelun arvoa ja laatua. Teoriaosuudessa on myös oma osionsa teollisuusyrityksen siirtymiselle kohti palveluyritystä.
Liiketoiminnan kehittämiseen tehtiin Service Blueprinting -malli ja Sinisen meren strategia. Service Blueprinting menetelmän avulla tutkittiin palveluprosessin vaiheet asiakkaan näkökulmasta analysoiden vaiheet. Sinisen meren strategian avulla haettiin uusia, piilossa olevia markkina-alueita, joiden suuntaan palveluliiketoiminta tulisi viedä.
Asiakaskyselyllä tutkittiin huolto- ja palveluliiketoimintaa asiakkaan näkökulmasta. Kysely on jätetty työn julkaisusta pois toimeksiantajan toiveesta.
ERP-järjestelmään hankittavan huoltomoduulin soveltuvuus testattiin simuloimalla eri huoltotapahtumia testiympäristössä. Jo opinnäytetyön aikana tehtiin päätös huoltomoduulin hankinnasta ERP-järjestelmään. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös teollista internetiä yleisesti ja analysoiden yrityksen IoT-palveluiden tila. IoT on laaja kokonaisuus, jonka kehittäminen olisi viisasta toteuttaa omana kehitystyönään esimerkiksi insinööriopiskelijan opinnäytetyön kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua osana tuotetta, sisäistä markkinointia, osa-aikaisia markkinoijia sekä palvelun arvoa ja laatua. Teoriaosuudessa on myös oma osionsa teollisuusyrityksen siirtymiselle kohti palveluyritystä.
Liiketoiminnan kehittämiseen tehtiin Service Blueprinting -malli ja Sinisen meren strategia. Service Blueprinting menetelmän avulla tutkittiin palveluprosessin vaiheet asiakkaan näkökulmasta analysoiden vaiheet. Sinisen meren strategian avulla haettiin uusia, piilossa olevia markkina-alueita, joiden suuntaan palveluliiketoiminta tulisi viedä.
Asiakaskyselyllä tutkittiin huolto- ja palveluliiketoimintaa asiakkaan näkökulmasta. Kysely on jätetty työn julkaisusta pois toimeksiantajan toiveesta.
ERP-järjestelmään hankittavan huoltomoduulin soveltuvuus testattiin simuloimalla eri huoltotapahtumia testiympäristössä. Jo opinnäytetyön aikana tehtiin päätös huoltomoduulin hankinnasta ERP-järjestelmään. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös teollista internetiä yleisesti ja analysoiden yrityksen IoT-palveluiden tila. IoT on laaja kokonaisuus, jonka kehittäminen olisi viisasta toteuttaa omana kehitystyönään esimerkiksi insinööriopiskelijan opinnäytetyön kautta.
