Toimintolaskenta Oulun seurakuntayhtymän rippikoulutyössä
Keränen, Marjo (2023)
Keränen, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826484
Tiivistelmä
Toimintolaskenta on kustannuslaskentamenetelmä, jonka avulla lasketaan palvelun tai tuotteen valmistamisesta aiheutuvat kustannukset aiheutumisperusteisesti. Alun perin toimintolaskenta kehitettiin palvelemaan teollisuuden tarpeita, mutta vuosien saatossa toimintolaskennan ajatukset ja opit ovat siirtyneet pikkuhiljaa myös julkiselle sektorille.
Julkisen sektorin kustannuslaskennan kehittyminen on ollut hidasta, sillä julkinen sektori ei yleensä pidä kustannuslaskentaa yhtä merkittävänä kuin yksityinen sektori. Julkisen sektorin kustannuslaskennan hitaaseen kehittymiseen on myös vaikuttanut toiminnan päämäärä, sillä yleensä julkisen sektorin tavoitteena ei ole voiton tekeminen vaan palveluiden tuottaminen. Myös Oulun seurakuntayhtymän toiminnan päämääränä on palveluiden tuottaminen seurakuntalaisille, eikä kustannuslaskennalla ole merkittävää roolia organisaation toiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämistehtävänä on tutkia toimintolaskennan käyttömahdollisuuksia Oulun seurakuntayhtymän rippikoulutyössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi toimintolaskennan, toimintojohtamisen ja seurakunnan taloushallinnon keskeisiä elementtejä. Tutkimuksen lähestymistapana käytetään konstruktiivista tutkimusta, sillä opinnäytetyön tarkoituksena on yhdistää käytännön ongelma teoreettiseen tietoon ja tuottaa Oulun seurakuntayhtymälle tietoa toimintolaskennan käyttömahdollisuuksista rippikoulutyössä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä sähköistä kyselytutkimusta.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että toimintolaskentaa voidaan hyödyntää Oulun seurakuntayhtymän rippikoulutyön toiminnan kustannusten laskemisessa. Myös Oulun seurakuntayhtymän käytössä olevat toiminnanohjausjärjestelmät tukevat organisaation toimintolaskennan käyttöönottoa.
Julkisen sektorin kustannuslaskennan kehittyminen on ollut hidasta, sillä julkinen sektori ei yleensä pidä kustannuslaskentaa yhtä merkittävänä kuin yksityinen sektori. Julkisen sektorin kustannuslaskennan hitaaseen kehittymiseen on myös vaikuttanut toiminnan päämäärä, sillä yleensä julkisen sektorin tavoitteena ei ole voiton tekeminen vaan palveluiden tuottaminen. Myös Oulun seurakuntayhtymän toiminnan päämääränä on palveluiden tuottaminen seurakuntalaisille, eikä kustannuslaskennalla ole merkittävää roolia organisaation toiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämistehtävänä on tutkia toimintolaskennan käyttömahdollisuuksia Oulun seurakuntayhtymän rippikoulutyössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi toimintolaskennan, toimintojohtamisen ja seurakunnan taloushallinnon keskeisiä elementtejä. Tutkimuksen lähestymistapana käytetään konstruktiivista tutkimusta, sillä opinnäytetyön tarkoituksena on yhdistää käytännön ongelma teoreettiseen tietoon ja tuottaa Oulun seurakuntayhtymälle tietoa toimintolaskennan käyttömahdollisuuksista rippikoulutyössä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä sähköistä kyselytutkimusta.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että toimintolaskentaa voidaan hyödyntää Oulun seurakuntayhtymän rippikoulutyön toiminnan kustannusten laskemisessa. Myös Oulun seurakuntayhtymän käytössä olevat toiminnanohjausjärjestelmät tukevat organisaation toimintolaskennan käyttöönottoa.