Joukkoliikenteen vyöhykemallin valinta Turun kaupunkiseudulla
Kivelä, Markus (2014)
Kivelä, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli selvittää joukkoliikenteen eri vyöhyke- ja taksamallien vaikutukset uuden viranomaisten hallinnoiman lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa varten. Työn aihe syntyi todellisesta tarpeesta tehdä päätökset valittavista malleista. Myös järjestelmän käyttöönoton ja valmistelun alustava aikataulu ohjasivat aiheen valintaa lippu- ja maksujärjestelmän pariin.
Tämän työn tarkoitus oli tarkastella alustavissa selvityksissä syntyneitä vyöhyke- ja taksamalleja ja niiden vaikutuksia. Alustavien selvityksien tuloksena oli syntynyt kaksi eri suositeltua vyöhykemallia. Tarkastelut keskittyivät asiakashintojen muutokseen, lippumatkustuksen arvon kehitykseen sekä vaihtoehtojen vaikutuksiin julkisen rahoituksen suhteen. Taksamallien vertailu perustui Turun seutulipputilaston toteutuneisiin tietoihin. Vyöhykepohjainen järjestelmä poikkeaa suuresti nykyisestä kuljettuun matkaan perustuvasta järjestelmästä ja viranomaisten toimivalta-alueiden muutokset tekivät alueiden vertailusta paikoin jopa erittäin haastavaa. Työssä jouduttiin soveltamaan olemassa
olevia tietoja ja muokkaamaan niitä vertailukelpoisiksi keskenään. Tästä johtuen työn tuloksissa korostui prosentuaalisten muutosten suuruus enemmän, kuin suorat lukuarvot matkustus- tai euromääristä. Työn lopputuloksena löydettiin uusia tapoja vertailla eri vyöhykemalleja ja nykytilaa. Työn tuloksena syntyi myös uusi laskentatyökalu jatkotyötä varten. Vertailujen ja olemassa olevien hinnoittelumallien perusteella syntyi ehdotus valittavasta vyöhykemallista, jota voidaan tarkentaa hinnoittelumallien
yksityiskohtien tarkentuessa.
Tämän työn tarkoitus oli tarkastella alustavissa selvityksissä syntyneitä vyöhyke- ja taksamalleja ja niiden vaikutuksia. Alustavien selvityksien tuloksena oli syntynyt kaksi eri suositeltua vyöhykemallia. Tarkastelut keskittyivät asiakashintojen muutokseen, lippumatkustuksen arvon kehitykseen sekä vaihtoehtojen vaikutuksiin julkisen rahoituksen suhteen. Taksamallien vertailu perustui Turun seutulipputilaston toteutuneisiin tietoihin. Vyöhykepohjainen järjestelmä poikkeaa suuresti nykyisestä kuljettuun matkaan perustuvasta järjestelmästä ja viranomaisten toimivalta-alueiden muutokset tekivät alueiden vertailusta paikoin jopa erittäin haastavaa. Työssä jouduttiin soveltamaan olemassa
olevia tietoja ja muokkaamaan niitä vertailukelpoisiksi keskenään. Tästä johtuen työn tuloksissa korostui prosentuaalisten muutosten suuruus enemmän, kuin suorat lukuarvot matkustus- tai euromääristä. Työn lopputuloksena löydettiin uusia tapoja vertailla eri vyöhykemalleja ja nykytilaa. Työn tuloksena syntyi myös uusi laskentatyökalu jatkotyötä varten. Vertailujen ja olemassa olevien hinnoittelumallien perusteella syntyi ehdotus valittavasta vyöhykemallista, jota voidaan tarkentaa hinnoittelumallien
yksityiskohtien tarkentuessa.