Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullisuusnäkökulma mikroyrityksen viestinnässä

Pahl, Saara (2023)

 
Avaa tiedosto
Pahl_Saara.pdf (1.442Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pahl, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mikroyritysten vastuullisuusviestintää. Ongelmana on, että pienyritykset eivät useinkaan viesti vastuullisuudestaan, jolloin kuluttajien ja muiden sidosryhmien on mahdotonta tietää yrityksen tai sen tuottamien palveluiden ja tuotteiden eettisyydestä. Mikroyritykseksi lasketaan yritys, joka työllistää alle 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa. Koko yrityskentästä lukumäärän perusteella suurin osa on mikroyrityksiä, ja niillä onkin merkittävä asema yleisen ilmapiirin muokkaamisessa, koska niiden paikallinen vaikutus työllistäjänä ja vastuullisena työnantajana on suuri. Työn toimeksiantajana oli design-hopeakoruja suunnitteleva ja valmistava yhden hengen mikroyritys, ja kehitystyön päämääränä oli auttaa yritystä aloittamaan vastuuviestintä luomalla siihen tarvittava viitekehys ja ideoita toteutukseen. Tutkimuskysymyksinä työssä oli mitä hyötyä vastuuviestinnästä on pienyrityksille, ja toisaalta mitä haasteita siinä havaittiin. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusta.

Tutkimuksen lopputuloksena voi todeta, että myös mikroyritysten olisi tärkeää tehdä vastuuviestintää osana muuta viestintäänsä. Kaikista ESG:hen liittyvistä asioista ei tarvitse viestiä, vaan mikroyritykset voivat poimia vastuullisuuskentästä ne alueet, jotka kiinnostavat eniten sen asiakaskuntaa ja viestiä niistä. Viestiminen kannattaa aloittaa asioista, joita yritys jo tekee oikein, sillä jo suomalaisen lainsäädännön noudattaminen antaa hyvät eväät vastuulliseen yritystoimintaan. Hyvä vastuuviestintä pohjautuu aina yrityksen arvoihin, vastaa asiakkaiden tarpeita, on rehellistä, konkreettista ja heijastelee yrittäjän persoonallisuutta. Vastuuviestinnän tuomina hyötyinä nähtiin kilpailuetu, yrityksen brändin vahvistuminen, asiakasuskollisuuden voimistuminen sekä mahdolliset yritysrahoituksen saamiseen liittyvät edut. Haasteiksi ESG-viestinnässä mikroyrittäjät kokivat ajan tai taitojen puutteen, mahdolliset kulut ja viherpesuun leimautumisen pelon viestintävirheiden seurauksena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste