Toiminnallinen ryhmä tyttöjen kasvun tukena Hakalahden yläkoulussa
Gustafsson, Anna-Mariia (2012)
Gustafsson, Anna-Mariia
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426844
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana toimi Hakalahden yläkoulun oppilashuolto Kokkolassa. Opinnäytetyön toimintaympäristö sijoittui perusopetuksen kentälle, Hakalahden yläkouluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea koulukuraattorin tarjoamaa sosiaalista näkökulmaa perusopetuksessa tehtävään oppilastyöhön sekä edistää sosiaalipedagogista ajattelua koulussa. Tavoitteena oli luoda toiminnallisen tyttöryhmän malli apuvälineeksi koulukuraattorille. Asiakkaan oppimistavoitteina olivat voimavarojen tiedostaminen ja vuorovaikutustaitojen sekä itsetunnon vahvistuminen positiivisten kokemusten pohjalta.
Tietoperustana käytettiin sosiaalipedagogista orientaatiota ja menetelmänä ryhmätoimintaa. Työvälineinä hyödynnettiin yhteistoimintaa, keskustelua sekä kehollista ilmaisua. Ryhmäläisillä oli mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin. Interventioita järjestettiin yhteensä viisi.
Toiminnallinen tyttöryhmä oli pidetty. Saatu palaute oli positiivista ja rakentavaa. Suurin osa ryhmäläisistä oli mielestään hyötynyt ryhmän toiminnasta. Kaikkien henkilökohtaiset tavoitteet eivät olleet toteutuneet, mutta jokaiseen ryhmätoiminta oli vaikuttanut positiivisesti. Toiminnan ja siitä saadun palautteen pohjalta luotiin Perustetaan tyttöryhmä! -malli, jonka tarkoituksena on toimia apuna toiminnallisten tyttöryhmien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea koulukuraattorin tarjoamaa sosiaalista näkökulmaa perusopetuksessa tehtävään oppilastyöhön sekä edistää sosiaalipedagogista ajattelua koulussa. Tavoitteena oli luoda toiminnallisen tyttöryhmän malli apuvälineeksi koulukuraattorille. Asiakkaan oppimistavoitteina olivat voimavarojen tiedostaminen ja vuorovaikutustaitojen sekä itsetunnon vahvistuminen positiivisten kokemusten pohjalta.
Tietoperustana käytettiin sosiaalipedagogista orientaatiota ja menetelmänä ryhmätoimintaa. Työvälineinä hyödynnettiin yhteistoimintaa, keskustelua sekä kehollista ilmaisua. Ryhmäläisillä oli mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin. Interventioita järjestettiin yhteensä viisi.
Toiminnallinen tyttöryhmä oli pidetty. Saatu palaute oli positiivista ja rakentavaa. Suurin osa ryhmäläisistä oli mielestään hyötynyt ryhmän toiminnasta. Kaikkien henkilökohtaiset tavoitteet eivät olleet toteutuneet, mutta jokaiseen ryhmätoiminta oli vaikuttanut positiivisesti. Toiminnan ja siitä saadun palautteen pohjalta luotiin Perustetaan tyttöryhmä! -malli, jonka tarkoituksena on toimia apuna toiminnallisten tyttöryhmien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.