Tuotelaatuspesifikaatiot listojen tuotannossa : Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ja laatukortit
Näsänen, Jyrki (2012)
Näsänen, Jyrki
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426846
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Maler -nimiselle yritykselle. Yritys valmistaa pääasiassa MDF sisustustuotteita. Muita tuoteryhmiä ovat listat ja paneelit. Yritys on yksi suurimmista toimijoista alalla Suomessa. Maler on perheyritys, joka on ollut toiminnassa vuodesta 1989 lähtien ja sen omistaa Terho Oikari.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selkeyttää yhteistyöyritykselle laatukäsitteitä, ja saada kaikkien tuoteryhmien laatuluokitukset selvästi dokumentoitua yhtenäiseen muotoon kaikille toimihenkilöille, aina raaka-aineen toimittajista asiakasrajapintaan asti. Työ on rajattu käsittelemään pelkästään puutuotteiden laatua, koska muutoin aihe olisi kokonaisuutena ollut liian laaja.
Työn tutkimusaineistona olen käyttänyt haastatteluja, Malerilta saatuja materiaaleja, RTkorttia, internet-sivustoja, kuten Puuinfo, sekä monia eri kirjallisuuslähteitä. Tärkeimmiksi teorialähteikseni muodostuivat Paul Lillrankin teos Laatuajattelu, Timo Silénin Laatujohtaminen ja Philip B. Crosbyn Laatu on ilmaista.
Tein yrityksen käyttöön omat visuaaliset laatukortit, joiden avulla laadun kriteerit on helppo esitellä kaikille eri toimihenkilöille.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selkeyttää yhteistyöyritykselle laatukäsitteitä, ja saada kaikkien tuoteryhmien laatuluokitukset selvästi dokumentoitua yhtenäiseen muotoon kaikille toimihenkilöille, aina raaka-aineen toimittajista asiakasrajapintaan asti. Työ on rajattu käsittelemään pelkästään puutuotteiden laatua, koska muutoin aihe olisi kokonaisuutena ollut liian laaja.
Työn tutkimusaineistona olen käyttänyt haastatteluja, Malerilta saatuja materiaaleja, RTkorttia, internet-sivustoja, kuten Puuinfo, sekä monia eri kirjallisuuslähteitä. Tärkeimmiksi teorialähteikseni muodostuivat Paul Lillrankin teos Laatuajattelu, Timo Silénin Laatujohtaminen ja Philip B. Crosbyn Laatu on ilmaista.
Tein yrityksen käyttöön omat visuaaliset laatukortit, joiden avulla laadun kriteerit on helppo esitellä kaikille eri toimihenkilöille.