Nopeusennätysmoottoripyörän sähkö- ja moottorinohjausjärjestelmän suunnittelu ja toteutus
Aitta, Jari (2012)
Aitta, Jari
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626963
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Team Force Major on moottoripyöräharrastajista koostuva tiimi, joka on harrastanut nopeusajoja Suzuki GSX1300R Hayabusa -moottoripyörällään jo usean vuoden ajan. Tavoitteena työssä oli selvittää aiempiin moottorivaurioihin johtaneet tekijät ja suunnitella sekä valmistaa moottorinohjaus- ja sähköjärjestelmä, jolla vauriot ehkäistään. Toimintavarmuuden lisäksi järjestelmien suorituskyky tuli maksimoida seisovan ja juoksevan mailin kilpailua varten, yhdessä muiden projektiin liittyvien opinnäytetöiden kanssa. Seisovan mailin loppunopeus mitataan mailin (1 609,34 m) kohdalla lähdöstä. Juoksevalla maililla ajetaan useita maileja peräkkäin, ja tulos on paras mailin matkan keskinopeus.
Työn kohteen tekniseen toteutukseen tutustumisen jälkeen aloitettiin uusien ohjausjärjestelmien suunnittelu. Suunnitteluvaihe sisälsi runsaan tiedon hankinnan yhteydessä alkuperäisten järjestelmien komponenttien testaamisen ja analysoinnin. Käytännön vaihe sisälsi uusien komponenttien hankinnan, testaamisen ja sijoittelun sekä johtosarjan rakentamisen. Koekäytössä ja kenttätesteissä
järjestelmien toimintaa tarkkailtiin ja säädettiin parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Työn lopputuloksena syntyi integroitu moottorinohjaus-, tiedonkeruu- ja sähköjärjestelmä, jonka monipuoliset ominaisuudet mahdollistivat edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamisen seisovalla maililla mitattuna, kun ajokautena 2011 ei kohdattu moottorivaurioita ja loppunopeus nousi aikaisemmasta nopeudesta 360 km/h jopa 390 km/h nopeuteen. Tärkeimmät toiminnot kestävyyden lisäämiseen oli aktiivinen nakutuksen säätö ja kattava tiedonkeruujärjestelmä. Suorituskykyä nosti olennaisesti ilokaasun innovatiivinen ohjaus. Järjestelmien soveltuvuuden testaaminen juoksevan mailin kilpailuun suola-aavikolla on vielä edessä kesällä 2012.
Työn kohteen tekniseen toteutukseen tutustumisen jälkeen aloitettiin uusien ohjausjärjestelmien suunnittelu. Suunnitteluvaihe sisälsi runsaan tiedon hankinnan yhteydessä alkuperäisten järjestelmien komponenttien testaamisen ja analysoinnin. Käytännön vaihe sisälsi uusien komponenttien hankinnan, testaamisen ja sijoittelun sekä johtosarjan rakentamisen. Koekäytössä ja kenttätesteissä
järjestelmien toimintaa tarkkailtiin ja säädettiin parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Työn lopputuloksena syntyi integroitu moottorinohjaus-, tiedonkeruu- ja sähköjärjestelmä, jonka monipuoliset ominaisuudet mahdollistivat edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamisen seisovalla maililla mitattuna, kun ajokautena 2011 ei kohdattu moottorivaurioita ja loppunopeus nousi aikaisemmasta nopeudesta 360 km/h jopa 390 km/h nopeuteen. Tärkeimmät toiminnot kestävyyden lisäämiseen oli aktiivinen nakutuksen säätö ja kattava tiedonkeruujärjestelmä. Suorituskykyä nosti olennaisesti ilokaasun innovatiivinen ohjaus. Järjestelmien soveltuvuuden testaaminen juoksevan mailin kilpailuun suola-aavikolla on vielä edessä kesällä 2012.