Microsoft 365:n käyttöönotto Istekki Oy:n asiakasympäristössä
Selmgren, Eliel (2023)
Selmgren, Eliel
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027223
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka aiheena oli Microsoft 365:n käyttöönotto Istekki Oy:n asiakasympäristössä hyödyntäen Microsoft Endpoint Configuration Manager (MECM) -työkalua. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa systemaattinen käyttöönottostrategia, joka mahdollistaisi sulavan siirtymisen Office 2016 -versiosta Microsoft 365:een.
Tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää, miten MECM-työkalua käytetään M365:n käyttöönotossa, minkälaiset vaiheet ja toimenpiteet ovat tarpeen sujuvan siirtymän varmistamiseksi sekä mitä seurauksia tällä käyttöönotolla on asiakasympäristössä. Keskeistä oli myös suorittaa itse käyttöönotto huolellisesti dokumentoiden ja arvioiden sen vaikutuksia.
Käyttöönoton toteutuksessa vaiheet olivat päivitysprosessin suunnittelu ja valmistelu, Microsoft 365 Apps for Enterprise -konfiguraatiotiedoston luonti, sovelluspaketointi, testaus ja laadunvarmistus, Office 2016:n poisto ja M365:n asennus MECM-jakelun avulla, Microsoft 365 -versiopäivitysten hallintamalli sekä koulutus ja tuki.
Suunnittelu oli ensisijaisen tärkeä osa päivitysprosessia, koska se varmisti, että päivitysprosessi oli hallittu ja ennakoitavissa. Istekin ryhmät tekivät jatkuvaa yhteistyötä keskenään päivityksen onnistumiseksi. Asiakkaan tietohallinto oli aktiivisesti mukana ja auttoi päivityksen onnistumisessa. Käyttöönotto toteutettiin onnistuneesti ja ilman suurempia ongelmia.
Projekti on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Istekki Oy:n kanssa.
Tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää, miten MECM-työkalua käytetään M365:n käyttöönotossa, minkälaiset vaiheet ja toimenpiteet ovat tarpeen sujuvan siirtymän varmistamiseksi sekä mitä seurauksia tällä käyttöönotolla on asiakasympäristössä. Keskeistä oli myös suorittaa itse käyttöönotto huolellisesti dokumentoiden ja arvioiden sen vaikutuksia.
Käyttöönoton toteutuksessa vaiheet olivat päivitysprosessin suunnittelu ja valmistelu, Microsoft 365 Apps for Enterprise -konfiguraatiotiedoston luonti, sovelluspaketointi, testaus ja laadunvarmistus, Office 2016:n poisto ja M365:n asennus MECM-jakelun avulla, Microsoft 365 -versiopäivitysten hallintamalli sekä koulutus ja tuki.
Suunnittelu oli ensisijaisen tärkeä osa päivitysprosessia, koska se varmisti, että päivitysprosessi oli hallittu ja ennakoitavissa. Istekin ryhmät tekivät jatkuvaa yhteistyötä keskenään päivityksen onnistumiseksi. Asiakkaan tietohallinto oli aktiivisesti mukana ja auttoi päivityksen onnistumisessa. Käyttöönotto toteutettiin onnistuneesti ja ilman suurempia ongelmia.
Projekti on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Istekki Oy:n kanssa.
