Konkurssipesän haltuunotto
Savolainen, Aino (2023)
Savolainen, Aino
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127285
Tiivistelmä
Velallinen, joka ei kykene vastaamaan omista veloistaan, voidaan asettaa konkurssiin. Konkurssi on velallisen kaikkia velkoja koskeva maksukyvyttömyysmenettely. Konkurssiin voidaan asettaa luonnollinen henkilö, yhteisö, säätiö tai muu oikeushenkilö. Velallinen voi hakeutua konkurssiin omasta hakemuksestaan tai velkojan hakemuksesta. Tuomioistuin päättää konkurssiin asettamisesta sekä määrää konkurssipesälle pesänhoitajan.
Opinnäytetyön aihe on saatu toimeksiantona Asianajotoimisto Onnela-Kariniemi Oy:ltä. Työn tavoitteena on luoda selkeä ja helppokäyttöinen tarkistuslista palvelemaan toimeksiantajayritystä uuden konkurssin alkaessa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopin menetelmää ja tuotos on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön keskeisin tietoperusta on voimassa oleva lainsäädäntö, keskeisimpänä konkurssilaki. Muita lähteitä ovat konkurssiasiamiehen suositukset, oikeuskirjallisuus ja asiantuntijakirjoitukset. Aineistonkeruun apuna on käytetty myös kahta teemahaastattelua. Haastatteluiden tuloksia on käsitelty teorian yhteydessä. Opinnäytetyön keskeisiä tutkimuskysymyksiä ovat: ”Mitä toimia konkurssipesän haltuunotto vaatii?” ja ”Miten asianajotoimisto toimii uuden konkurssin alkaessa?”.
Opinnäytetyö käsittelee konkurssimenettelyä, erityisesti konkurssipesän haltuunottoa ja sen vaatimia toimenpiteitä asianajotoimiston sekä pesänhoitajan näkökulmasta. Työ käsittelee myös konkurssin edellytyksiä, velallisen asemaa konkurssissa sekä pesänhoitajan tehtäviä ja vastuita. Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen, koska konkurssien määrä on noussut huomattavasti edellis- vuosiin verrattuna.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että voimassa oleva lainsäädäntö ohjaa vahvasti pesänhoitajan toimia. Suurin osa pesänhoitajan tärkeimmistä tehtävistä konkurssipesän haltuunotossa tapahtuu konkurssin asettamispäivänä. Tärkeimpiä pesänhoitajan tehtäviä haltuunotossa ovat muun muassa lakisääteisten ilmoituksien lähettäminen, omaisuuden ja irtaimiston haltuunotto, kirjanpitoaineiston haltuunotto sekä työsuhteisiin liittyvien asioiden hoitaminen. A debtor who is unable to meet her own debts can be declared bankrupt. Bankruptcy is an insolvency procedure concerning all debts of the debtor. A natural person, corporation, foundation, or other legal entity can be declared bankrupt. The debtor can apply for bankruptcy on her own application or on the creditor ́s application. The court decides on bankruptcy and appoints a trustee for the bankruptcy estate.
This thesis was conducted in association with Attorney ́s office Onnela-Kariniemi Ltd. The objective of this thesis is to make an explicit and userfriendly check list for the company that can be used in the beginning of a new bankruptcy. The most important sources are valid legislation, the most important being the bankruptcy law. Other sources are the bankruptcy attorney ́s recommendations, legal literature, expert writings, and interviews. The central research questions of the thesis are: “What steps should be taken in case of bankruptcy takeover?” and “How does a law firm work when a new bankruptcy starts?”.
The thesis deals with the bankruptcy procedure and especially the bankruptcy takeover and the measures it requires from the point of view of the law firm and the administrator. The work also deals with the requirement of bankruptcy, the position of the debtor in bankruptcy, and the duties and responsibilities of the administrator. The subject of the thesis is very current, because the number of bankruptcies has increased considerably compared to previous years.
Based on this thesis, it can be concluded that the current legislation strongly guides the administrator ́s actions. Most of the administrator ́s important tasks in taking over the bankruptcy take place on the day the bankruptcy is filed. The most important tasks of the administrator in the takeover are sending statutory notices, taking over properties and belongings, taking over accounting materials and managing matters related to employment relationships.
Opinnäytetyön aihe on saatu toimeksiantona Asianajotoimisto Onnela-Kariniemi Oy:ltä. Työn tavoitteena on luoda selkeä ja helppokäyttöinen tarkistuslista palvelemaan toimeksiantajayritystä uuden konkurssin alkaessa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopin menetelmää ja tuotos on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön keskeisin tietoperusta on voimassa oleva lainsäädäntö, keskeisimpänä konkurssilaki. Muita lähteitä ovat konkurssiasiamiehen suositukset, oikeuskirjallisuus ja asiantuntijakirjoitukset. Aineistonkeruun apuna on käytetty myös kahta teemahaastattelua. Haastatteluiden tuloksia on käsitelty teorian yhteydessä. Opinnäytetyön keskeisiä tutkimuskysymyksiä ovat: ”Mitä toimia konkurssipesän haltuunotto vaatii?” ja ”Miten asianajotoimisto toimii uuden konkurssin alkaessa?”.
Opinnäytetyö käsittelee konkurssimenettelyä, erityisesti konkurssipesän haltuunottoa ja sen vaatimia toimenpiteitä asianajotoimiston sekä pesänhoitajan näkökulmasta. Työ käsittelee myös konkurssin edellytyksiä, velallisen asemaa konkurssissa sekä pesänhoitajan tehtäviä ja vastuita. Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen, koska konkurssien määrä on noussut huomattavasti edellis- vuosiin verrattuna.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että voimassa oleva lainsäädäntö ohjaa vahvasti pesänhoitajan toimia. Suurin osa pesänhoitajan tärkeimmistä tehtävistä konkurssipesän haltuunotossa tapahtuu konkurssin asettamispäivänä. Tärkeimpiä pesänhoitajan tehtäviä haltuunotossa ovat muun muassa lakisääteisten ilmoituksien lähettäminen, omaisuuden ja irtaimiston haltuunotto, kirjanpitoaineiston haltuunotto sekä työsuhteisiin liittyvien asioiden hoitaminen.
This thesis was conducted in association with Attorney ́s office Onnela-Kariniemi Ltd. The objective of this thesis is to make an explicit and userfriendly check list for the company that can be used in the beginning of a new bankruptcy. The most important sources are valid legislation, the most important being the bankruptcy law. Other sources are the bankruptcy attorney ́s recommendations, legal literature, expert writings, and interviews. The central research questions of the thesis are: “What steps should be taken in case of bankruptcy takeover?” and “How does a law firm work when a new bankruptcy starts?”.
The thesis deals with the bankruptcy procedure and especially the bankruptcy takeover and the measures it requires from the point of view of the law firm and the administrator. The work also deals with the requirement of bankruptcy, the position of the debtor in bankruptcy, and the duties and responsibilities of the administrator. The subject of the thesis is very current, because the number of bankruptcies has increased considerably compared to previous years.
Based on this thesis, it can be concluded that the current legislation strongly guides the administrator ́s actions. Most of the administrator ́s important tasks in taking over the bankruptcy take place on the day the bankruptcy is filed. The most important tasks of the administrator in the takeover are sending statutory notices, taking over properties and belongings, taking over accounting materials and managing matters related to employment relationships.