Mielenterveyden edistäminen varhaisnuorilla : Juniori AMK työpaja
Kankare, Justiina; Thornagel, Sabrina (2023)
Kankare, Justiina
Thornagel, Sabrina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127274
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ovat yleistyneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Noin 15 % lapsista ja 20–30 % nuorista kärsii erilaisista mielenterveyden häiriöistä. Lapsilla esiintyy käytöshäiriöiden lisäksi, neuropsykologia ongelmia sekä ahdistuneisuutta. Nuoruusikään tultaessa mielenterveyden häiriöt kasvavat ja useimmat mielenterveysongelmat puhkeavatkin nuoruudessa. Mielenterveyden edistämiseen ja ennaltaehkäisevään työhön tulisi lasten ja nuorten osalta kiinnittää enemmän huomiota. Mielenterveyttä edistävinä tekijöinä pidetään ravitsemusta, riittävää unta ja lepoa sekä sosiaalisia suhteita yhdessä liikunnan kanssa.
Toiminnallinen opinnäytetyömme painottui mielenterveyden ennaltaehkäiseviin tekijöihin. Viitekehyksenä käytimme Mieli ry:n ”Mielenterveyden käsi” julistetta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Turun Ammattikorkeakoulun Juniori AMK -toiminnan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa 5. luokan oppilaille erilaisia keinoja mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseen suunnitellussa työpajassa.
Lasten ja nuorten mielenterveystaitojen tukeminen, antamalla heille keinot millä vahvistaa omaa mielenterveyttä, on olennainen osa kouluterveydenhoitajan työtä.
Toiminnallinen opinnäytetyömme painottui mielenterveyden ennaltaehkäiseviin tekijöihin. Viitekehyksenä käytimme Mieli ry:n ”Mielenterveyden käsi” julistetta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Turun Ammattikorkeakoulun Juniori AMK -toiminnan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa 5. luokan oppilaille erilaisia keinoja mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseen suunnitellussa työpajassa.
Lasten ja nuorten mielenterveystaitojen tukeminen, antamalla heille keinot millä vahvistaa omaa mielenterveyttä, on olennainen osa kouluterveydenhoitajan työtä.