Aikaisempi osaaminen näkyväksi röntgenhoitajakoulutuksessa
Haavikko, Tuija (2012)
Haavikko, Tuija
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227314
Tiivistelmä
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella tarkoitetaan opiskelijan muulla kuin sen hetkisessä koulutuksessa hankkiman osaamisen arvioimista ja sen virallistamista. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla, millaista on aikaisemman terveysalan tutkinnon suorittaneen opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen röntgenhoitajakoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Opinnäytetyöni tavoitteena on tehdä näkyväksi aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman opiskelijoille.
Aineiston keräsin avoimella fokus group -keskustelulla syyskuussa 2011, johon kutsuin opiskelijat sähköpostiviestillä Oulun seudun ammattikorkeakoulun sisäisessä sähköpostissa. Osallistujia oli neljä. He olivat sekä aikuisopiskelijoita että nuorisoasteen opiskelijoita radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmasta eri vuosikursseilta. Aineiston analysoin induktiivisesti sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan opiskelijan näkökulmasta aikaisemman terveysalan osaamisen tunnistaminen sisälsi oman osaamisen arvioinnin, osaamisen todistamisen ja osaamisen arvostamisen. Aikaisemman osaamisen tunnustaminen sisälsi opintojen hyväksilukemisen. Opinnäytetyöni on lähtötasonkuvaus, jota voidaan hyödyntää kehitettäessä ahot-prosessi. Jatkotutkimushaasteena olisi selvittää pidemmällä aikavälillä, miten ahot-prosessi toimii eri ammattikorkeakouluissa. Välttämättä hyvä käytäntö paperilla ei toimi hyvänä käytäntönä opiskelijoiden kohdalla. The identification and acknowledgement of previously acquired skills and knowledge is mending those other skills which are acquired before present education and they are evaluated and formalized. The purpose of my thesis was to describe how is recognized and acknowledged the student’s previous education which is also acquired from the same field, health care, and how it is shown in radiographer education on student’s point of view. The aim of my thesis is to make apparent the identification and acknowl-edgement of previously acquired skills and knowledge for students of radiograph and radiation therapy degree program.
The study material I gained by open focus group interviews in September 2011. I invited students to open focus group interviews by inter email at Oulu University of Applied Sciences and four students participated. Students were both adult students and youth students from different class of radiograph and radiation therapy degree program. I analyzed the study material by inductive method in content analyzing.
According to results of student’s point of view the identification of previous skills and knowledge in health care contained evaluation, witness and appreciation of persons own knowhow. The acknowledgement of previous knowhow contained compensation on present education. Students offered also propositions to improve recognizing previ-ous acquired knowhow. A challenge for further study would be resolve how process of the identification and acknowledgement of previously acquired skills and knowledge is working out in the long time of period at Universities of Applied Sciences. Good practice in theory doesn’t work necessarily in concrete among the students.
Aineiston keräsin avoimella fokus group -keskustelulla syyskuussa 2011, johon kutsuin opiskelijat sähköpostiviestillä Oulun seudun ammattikorkeakoulun sisäisessä sähköpostissa. Osallistujia oli neljä. He olivat sekä aikuisopiskelijoita että nuorisoasteen opiskelijoita radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmasta eri vuosikursseilta. Aineiston analysoin induktiivisesti sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan opiskelijan näkökulmasta aikaisemman terveysalan osaamisen tunnistaminen sisälsi oman osaamisen arvioinnin, osaamisen todistamisen ja osaamisen arvostamisen. Aikaisemman osaamisen tunnustaminen sisälsi opintojen hyväksilukemisen. Opinnäytetyöni on lähtötasonkuvaus, jota voidaan hyödyntää kehitettäessä ahot-prosessi. Jatkotutkimushaasteena olisi selvittää pidemmällä aikavälillä, miten ahot-prosessi toimii eri ammattikorkeakouluissa. Välttämättä hyvä käytäntö paperilla ei toimi hyvänä käytäntönä opiskelijoiden kohdalla.
The study material I gained by open focus group interviews in September 2011. I invited students to open focus group interviews by inter email at Oulu University of Applied Sciences and four students participated. Students were both adult students and youth students from different class of radiograph and radiation therapy degree program. I analyzed the study material by inductive method in content analyzing.
According to results of student’s point of view the identification of previous skills and knowledge in health care contained evaluation, witness and appreciation of persons own knowhow. The acknowledgement of previous knowhow contained compensation on present education. Students offered also propositions to improve recognizing previ-ous acquired knowhow. A challenge for further study would be resolve how process of the identification and acknowledgement of previously acquired skills and knowledge is working out in the long time of period at Universities of Applied Sciences. Good practice in theory doesn’t work necessarily in concrete among the students.