Huoltajien osallisuus ja vaikuttaminen
Valkeapää, Paulina; Åström, Anne (2023)
Valkeapää, Paulina
Åström, Anne
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Tuusulan varhaiskasvatussuunnitelman mukaista huoltajien osallisuutta ja vaikuttamista lapsiensa päiväkotiarkeen sekä miten työntekijät sen kokevat ja näkevät. Selvitämme opinnäytetyössämme myös, mikä on vanhempien näkemys osallisuudesta ja miten he toivoisivat voivansa vaikuttaa toimintaan.
Tutkielman tarkoituksena on parantaa huoltajien ja kasvattajien yhteistyötä. Tärkeä osa lapsiperheiden elämää ovat varhaiskasvatuksen palvelut, sekä toimiva yhteistyö vanhempien, ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välillä. Yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen sekä lasten terveen ja turvallisen kasvun tukeminen, kehityksen ja oppimisen edistäminen ja avoimemman kommunikaation saavuttaminen.
Viitekehyksemme koostuu muun muassa eri kirjallisista lähteistä sekä varhaiskasvatuslaista- ja suunnitelmasta. Menetelminä olemme käyttäneet tutkimuksessamme kahdenlaista kyselylomaketta. Analysointimenetelmänä olemme käyttäneet sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimuksen tulokset sekä näistä kumpuavat johtopäätökset osoittivat huoltajien olevan tyytyväisempiä kasvattajiin verrattuna. Kyselyiden analysoimisen perusteella huoltajat ovat suhteellisen tyytyväisiä päiväkodin toimintaan, kun taas kasvattajat toivoisivat avoimempaa kommunikaatiota sekä kokonaisvaltaisempaa tietoa lasten arjesta. Huoltajat toivovat päiväkotitoiminnan olevan myös enemmän lapsentahtista.
Tutkielman tarkoituksena on parantaa huoltajien ja kasvattajien yhteistyötä. Tärkeä osa lapsiperheiden elämää ovat varhaiskasvatuksen palvelut, sekä toimiva yhteistyö vanhempien, ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välillä. Yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen sekä lasten terveen ja turvallisen kasvun tukeminen, kehityksen ja oppimisen edistäminen ja avoimemman kommunikaation saavuttaminen.
Viitekehyksemme koostuu muun muassa eri kirjallisista lähteistä sekä varhaiskasvatuslaista- ja suunnitelmasta. Menetelminä olemme käyttäneet tutkimuksessamme kahdenlaista kyselylomaketta. Analysointimenetelmänä olemme käyttäneet sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimuksen tulokset sekä näistä kumpuavat johtopäätökset osoittivat huoltajien olevan tyytyväisempiä kasvattajiin verrattuna. Kyselyiden analysoimisen perusteella huoltajat ovat suhteellisen tyytyväisiä päiväkodin toimintaan, kun taas kasvattajat toivoisivat avoimempaa kommunikaatiota sekä kokonaisvaltaisempaa tietoa lasten arjesta. Huoltajat toivovat päiväkotitoiminnan olevan myös enemmän lapsentahtista.