Kaveriorkesteritoiminnalla saavutettavuutta, kulttuurista moninaisuutta ja mahdollisuuksien tasa-arvoa
Pertola, Mia (2023)
Pertola, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327426
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa luotiin kaveriorkesteritoimintaa Turun konservatorion Aura Mini Wind Band -puhallinorkesterin sekä Monikulttuurinen musiikkikasvatus ry:n Varissuon Iloiset Puhaltajat (V.I.P. -orkesterin) kanssa. Tavoitteina oli edistää taiteen perusopetuksen ryhmätoiminnan saavutettavuutta monikulttuurisen Turun Varissuon lähiön lapsille ja nuorille yhteismusisoinnin keinoin.
Työn lähtökohtina olivat musiikkioppilaitoksen uudistunut strategia sekä toiveet kehittää toimintaa vastaamaan tämän päivän musiikkikasvatuksen tavoitteita. Kehittämishankkeen sisällä toteutettiin tutkimus, jonka tuloksena syntynyt kaveriorkesteritoiminta pohjautui monimenetelmällisesti kerättyyn tutkimusaineistoon. Aineisto koostui tutkijan omista havainnoista, kanssakehittäjien haastatteluista sekä orkesterin soittajien kuvallisesta ja sanallisesta palautteesta.
Kehittämistyön tulokseksi saatu kaveriorkesteritoiminnan koettiin edistävän kulttuurista moninaisuutta ja saavutettavuutta TPO:n ryhmätoiminnassa ja se tuki Varissuon Iloisten Puhaltajien piirissä musiikin harrastamisen kulttuuria. Toiminta mahdollisti yhteisöllisyyden kokemuksia, elämyksellisyyttä ja liittymisen laajaan puhallinsoittajien verkostoon. Tutkimuksen tuloksia voi käyttää musiikkioppilaitoksissa sektoreiden välistä yhteistyötä suunnitellessa. In this development project, orchestral friendship action was created between the Turku Conservatory´s Aura Mini Wind Band and the Varissuon Iloiset Puhaltajat (V.I.P.-orchestra) founded by Monikulttuurinen musiikkikasvatus -association. The aim of the activity was to promote the accessibility of group activities in basic art education for the children in the multicultural Varissuo neighborhood of Turku by means of joint music making.
This project was influenced by the renewed strategy of Turku Conservatory of music and the wishes to develop its activities to meet the aims of today´s music education. Within the project research was carried out and the resulting orchestral friendship action was based on multimethodically collected research data. The data consisted of documentations, including participant observation, interviews of co-developers and verbal and visual feedback from the players.
The results of the development project show that the activity was experienced to promote cultural diversity and accessibility of group activities in basic art education and supported the players of Varissuon Iloiset Puhaltajat in their music hobby. It also enabled experiences of community, experientiality and joining a larger network of wind players. The results of the study can be used in music schools when planning cooperation between sectors.
Työn lähtökohtina olivat musiikkioppilaitoksen uudistunut strategia sekä toiveet kehittää toimintaa vastaamaan tämän päivän musiikkikasvatuksen tavoitteita. Kehittämishankkeen sisällä toteutettiin tutkimus, jonka tuloksena syntynyt kaveriorkesteritoiminta pohjautui monimenetelmällisesti kerättyyn tutkimusaineistoon. Aineisto koostui tutkijan omista havainnoista, kanssakehittäjien haastatteluista sekä orkesterin soittajien kuvallisesta ja sanallisesta palautteesta.
Kehittämistyön tulokseksi saatu kaveriorkesteritoiminnan koettiin edistävän kulttuurista moninaisuutta ja saavutettavuutta TPO:n ryhmätoiminnassa ja se tuki Varissuon Iloisten Puhaltajien piirissä musiikin harrastamisen kulttuuria. Toiminta mahdollisti yhteisöllisyyden kokemuksia, elämyksellisyyttä ja liittymisen laajaan puhallinsoittajien verkostoon. Tutkimuksen tuloksia voi käyttää musiikkioppilaitoksissa sektoreiden välistä yhteistyötä suunnitellessa.
This project was influenced by the renewed strategy of Turku Conservatory of music and the wishes to develop its activities to meet the aims of today´s music education. Within the project research was carried out and the resulting orchestral friendship action was based on multimethodically collected research data. The data consisted of documentations, including participant observation, interviews of co-developers and verbal and visual feedback from the players.
The results of the development project show that the activity was experienced to promote cultural diversity and accessibility of group activities in basic art education and supported the players of Varissuon Iloiset Puhaltajat in their music hobby. It also enabled experiences of community, experientiality and joining a larger network of wind players. The results of the study can be used in music schools when planning cooperation between sectors.