Asiakastyytyväisyystutkimus Sale Halkokarille
Hotakainen, Oskari (2011)
Hotakainen, Oskari
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327495
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Sale Halkokarin asiakastyytyväisyyttä. Työn tarkoituksena oli antaa kuva Sale Halkokarin asiakkaiden tyytyväisyydestä lähikauppaansa. Työn teoriaosassa on käsitelty myyntiä ja markkinointia, yrityksen kilpailukeinoja, asiakastyytyväisyyttä sekä Osuuskauppa KPO:ta ja S-ryhmää.
Asiakastyytyväisyys on tärkeä mittari, kun määritetään yrityksen menestymismahdollisuuksia tulevaisuudessa. Asiakastyytyväisyys ja siitä huolehtiminen on tärkeää, koska menetetyn asiakkaan hankkiminen on huomattavasti kalliimpaa kuin vanhan säilyttäminen. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia asioita ovat palvelun laatu, tavaroiden laatu, hinta sekä tilanne- ja yksilötekijät.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Vastaukset saatiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyt jaettiin ja kerättiin yhden viikon aikana muun asioinnin lomassa. Asiakkaat vastasivat kyselyyn joko kotonaan tai myymälässä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Sale Halkokarin asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä kauppaansa. Erityisen tyytyväisiä oltiin saatuun palveluun sekä henkilökuntaan. Parannusta toivottiin saatavuuteen, tuotevalikoimaan sekä hintatasoon.
Asiakastyytyväisyys on tärkeä mittari, kun määritetään yrityksen menestymismahdollisuuksia tulevaisuudessa. Asiakastyytyväisyys ja siitä huolehtiminen on tärkeää, koska menetetyn asiakkaan hankkiminen on huomattavasti kalliimpaa kuin vanhan säilyttäminen. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia asioita ovat palvelun laatu, tavaroiden laatu, hinta sekä tilanne- ja yksilötekijät.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Vastaukset saatiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyt jaettiin ja kerättiin yhden viikon aikana muun asioinnin lomassa. Asiakkaat vastasivat kyselyyn joko kotonaan tai myymälässä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Sale Halkokarin asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä kauppaansa. Erityisen tyytyväisiä oltiin saatuun palveluun sekä henkilökuntaan. Parannusta toivottiin saatavuuteen, tuotevalikoimaan sekä hintatasoon.