Affiliate-markkinointi aloittelevan julkaisijan näkökulmasta
Ojanen, Sari (2023)
Ojanen, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää affiliate-toiminnan prosessi sekä oppia tunnistamaan tilanteet, joissa yksityinen kuluttaja on affiliate-markkinoinnin kohteena. Lisäksi työssä tutustuttiin affiliate-markkinoinnin aloituksen vaiheisiin julkaisijan näkökulmasta. Työllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa, vaan työn tavoitteet olivat henkilökohtaisia. Luonteeltaan opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja kirjallinen raportti toimii eräänlaisena katsauksena aiheesta saatavilla olleisiin lähteisiin.
Affiliate-markkinointi on tulospohjaista digitaalista markkinointia, jossa yritys antaa tuotteensa tai palvelunsa markkinoitavaksi mainosverkostojen kautta. Yritys maksaa tätä kautta saamastaan lisämyynnistä yhteistyökumppaneille provisiota. Hyödyntämällä affiliate-markkinointia yrityksen ei tarvitse itse ostaa mediatilaa yksittäisiltä verkkosivuilta, vaan yritys saa käyttöönsä laajan verkoston, jossa useat julkaisijat mainostavat sen tuotteita lukuisissa eri medioissa.
Affiliate-markkinoinnin perusteiden ymmärtäminen on hyödyllistä sekä tavallisille kuluttajille että yrittäjille. Kuluttajien on tärkeää tunnistaa, milloin ja miten heihin yritetään vaikuttaa mainostarkoituksessa. Yritysten on puolestaan hyvä tiedostaa affiliate-markkinoinnin potentiaali, koska affiliate-markkinointi on tehokas tapa luoda kontakteja uusiin kuluttajiin ja saada brändeille näkyvyyttä.
Affiliate-markkinointi on tulospohjaista digitaalista markkinointia, jossa yritys antaa tuotteensa tai palvelunsa markkinoitavaksi mainosverkostojen kautta. Yritys maksaa tätä kautta saamastaan lisämyynnistä yhteistyökumppaneille provisiota. Hyödyntämällä affiliate-markkinointia yrityksen ei tarvitse itse ostaa mediatilaa yksittäisiltä verkkosivuilta, vaan yritys saa käyttöönsä laajan verkoston, jossa useat julkaisijat mainostavat sen tuotteita lukuisissa eri medioissa.
Affiliate-markkinoinnin perusteiden ymmärtäminen on hyödyllistä sekä tavallisille kuluttajille että yrittäjille. Kuluttajien on tärkeää tunnistaa, milloin ja miten heihin yritetään vaikuttaa mainostarkoituksessa. Yritysten on puolestaan hyvä tiedostaa affiliate-markkinoinnin potentiaali, koska affiliate-markkinointi on tehokas tapa luoda kontakteja uusiin kuluttajiin ja saada brändeille näkyvyyttä.