Ohjaustoiminta Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenosastoilla. : Askartelunohjaajan työn merkitys.
Nieminen, Anna-Maria (2014)
Nieminen, Anna-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhty-mään kuuluvan Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenosasto 12. Tavoittee-na oli selvittää, miten lastenosastojen ohjaustoiminta tukee sairaan lapsen hoitoa, mitä hyötyjä ja hyvinvointivaikutuksia ohjaustoiminnalla nähdään olevan ja mitä asioita hoitohenkilöstö pitää lastenosastoilla työskentelevän askartelunohjaajan työssä tärkeimpinä. Lisäksi työssä tarkastellaan, millais-ta leikki- ja ohjaustoiminta on lastenosastoilla tällä hetkellä ja pohditaan, miten toimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa. Työn teoreettisena taus-tana sovellettiin tietoa taide- ja kulttuurilähtöisen toiminnan hyvinvointi-vaikutuksista ja osuudesta terveydenhuollossa ja lapsen hoitotyössä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka suunnattiin lastenosastolla 12 työskentelevälle hoitohenkilöstölle. Työssä hyödynnet-tiin lisäksi havainnoimalla kerättyä tietoa. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että hoitohenkilöstö pitää askartelunohjaajan työtä erittäin tärkeänä ja että työl-lä voidaan lisätä potilaan viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Varsinkin leikin, as-kartelun ja käsitöiden ohjaustilanteilla saavutetaan etenkin terapeuttisia ja kuntouttavia hyvinvointivaikutuksia, jotka tukevat ja edistävät lapsen ja nuoren sairaalahoitoa. Tulevaisuudessa osaston ohjaustoimintaa voisi kehit-tää entisestään lisäämällä askartelunohjaajan ja hoitajien yhteistä suunnitte-lua sekä kirjaamalla toimintaa potilastietoihin.
Tällä opinnäytetyöllä osoitetaan, miten taide- ja kulttuurilähtöisen toimin-nan sisällyttäminen pysyvänä osana lasten ja nuorten hoitotyöhön palvelee sekä potilaita että hoitohenkilöstöä. Opinnäytetyö auttaa niin ohjaustoi-minnan ammattilaisia kuin terveydenhuollon henkilöstöä ymmärtämään, mikä hyöty yhteistyön vakiinnuttamisella voidaan saavuttaa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka suunnattiin lastenosastolla 12 työskentelevälle hoitohenkilöstölle. Työssä hyödynnet-tiin lisäksi havainnoimalla kerättyä tietoa. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että hoitohenkilöstö pitää askartelunohjaajan työtä erittäin tärkeänä ja että työl-lä voidaan lisätä potilaan viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Varsinkin leikin, as-kartelun ja käsitöiden ohjaustilanteilla saavutetaan etenkin terapeuttisia ja kuntouttavia hyvinvointivaikutuksia, jotka tukevat ja edistävät lapsen ja nuoren sairaalahoitoa. Tulevaisuudessa osaston ohjaustoimintaa voisi kehit-tää entisestään lisäämällä askartelunohjaajan ja hoitajien yhteistä suunnitte-lua sekä kirjaamalla toimintaa potilastietoihin.
Tällä opinnäytetyöllä osoitetaan, miten taide- ja kulttuurilähtöisen toimin-nan sisällyttäminen pysyvänä osana lasten ja nuorten hoitotyöhön palvelee sekä potilaita että hoitohenkilöstöä. Opinnäytetyö auttaa niin ohjaustoi-minnan ammattilaisia kuin terveydenhuollon henkilöstöä ymmärtämään, mikä hyöty yhteistyön vakiinnuttamisella voidaan saavuttaa.