Terveydenhuollon laboratoriohenkilöstön täydennyskoulutustarpeet
Jokela, Timo; Vääräniemi, Jaakko (2012)
Jokela, Timo
Vääräniemi, Jaakko
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627540
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee terveydenhuollon laboratoriohenkilöstön täydennyskoulutustarpeita. Opinnäytetyömme tilaajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön bioanalytiikan koulutusohjelma.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sähköisellä kyselytutkimuksella, minkälaisia täydennyskoulutustarpeita on terveydenhuollon laboratoriohenkilöstöllä ja minkälaista täydennyskoulutusta. Oulun seudun ammattikorkeakoulun kannattaa järjestää osaamisen varmistamiseksi työelämässä.
Opinnäytetyössämme käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Teoriatietona käytimme täydennyskoulutukseen säädettyjä lakeja ja asetuksia sekä kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteita.
Päätuloksemme oli se, että terveydenhuollon laboratoriohenkilöstö haluaa täydennyskoulutusta perusterveydenhuollon tasolla tehtäviin tutkimusaloihin. Oulun seudun ammattikorkeakoulu voi käyttää apuna tutkimustuloksiamme täydennyskoulutuksen järjestämisessä terveydenhuollon laboratoriohenkilöstölle. The assigner of our thesis project was the School of Health and Social Care, Oulu University of Applied Sciences.
The aim of our thesis project was to find out what kind of educational needs laboratory personnel has and what kind of updating education Oulu University of Applied Sciences should arrange to ensure the knowledge of the personnel in working life.
Our thesis project was a quantitative questionnaire-based study for the personnel of laboratories in Northern and Central Finland. We sent queastionnaires to 34 different laboratories. Our sample contains 93 respondents.
Our main result was that laboratory personnel needed updating education on examinations performed at the level of primary health care. With the help of the results Oulu University of Applied Science could arrange updating education for laboratory personnel.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sähköisellä kyselytutkimuksella, minkälaisia täydennyskoulutustarpeita on terveydenhuollon laboratoriohenkilöstöllä ja minkälaista täydennyskoulutusta. Oulun seudun ammattikorkeakoulun kannattaa järjestää osaamisen varmistamiseksi työelämässä.
Opinnäytetyössämme käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Teoriatietona käytimme täydennyskoulutukseen säädettyjä lakeja ja asetuksia sekä kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteita.
Päätuloksemme oli se, että terveydenhuollon laboratoriohenkilöstö haluaa täydennyskoulutusta perusterveydenhuollon tasolla tehtäviin tutkimusaloihin. Oulun seudun ammattikorkeakoulu voi käyttää apuna tutkimustuloksiamme täydennyskoulutuksen järjestämisessä terveydenhuollon laboratoriohenkilöstölle.
The aim of our thesis project was to find out what kind of educational needs laboratory personnel has and what kind of updating education Oulu University of Applied Sciences should arrange to ensure the knowledge of the personnel in working life.
Our thesis project was a quantitative questionnaire-based study for the personnel of laboratories in Northern and Central Finland. We sent queastionnaires to 34 different laboratories. Our sample contains 93 respondents.
Our main result was that laboratory personnel needed updating education on examinations performed at the level of primary health care. With the help of the results Oulu University of Applied Science could arrange updating education for laboratory personnel.