Mediakasvatusopas varhaiskasvatukseen
Vähämaa, Nea; Paasonen, Tuulia (2023)
Vähämaa, Nea
Paasonen, Tuulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101527534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101527534
Tiivistelmä
Mediakasvatus on osa lapsen kasvatusta varhaiskasvatuksesta toisen asteen opintoihin saakka. Siinä tutkitaan ja käsitellään eri näkökulmista mediavälineitä sekä niiden käyttötarkoituksia, analysoidaan mediasisältöjä sekä tarkastellaan laajemmin median vaikutuksia ihmisten toimintaan, kasvuun, oppimiseen ja hyvinvointiin. Lapset osallistuvat osaltaan median käyttöön osana perheen arkea ja elämää. Jotta lapset pystyisivät olemaan aktiivisia tulkitsijoita, tuottajia ja toimijoita median ollessa keskeinen osa kulttuuria, tarvitsevat he medialukutaitoa, jota edistetään mediakasvatuksella.
Tietoja ja taitoja kehittäviä mediasisältöjä voidaan käyttää motivoivana ympäristönä kasvatuksessa sekä kehityksen tukemisessa. Medioita voidaan soveltaa monin eri tavoin oppimisympäristöinä, ja niiden avulla voidaan harjaannuttaa moraalista ajattelua, empatiaa, tietotaitoa sekä kielellisestä osaamista. Sisältöjen ollessa lapsen ikätasolle soveltuvia media voi tarjota lapselle tärkeitä tunnekokemuksia, mahdollisuuden harjoitella tunteiden hallintaa sekä roolinottoja.
Tarkoituksena oli laatia Siilinjärven kunnan varhaiskasvatukseen mediakasvatusopas yhteistyössä Siilinjärven ehkäisevän päihdetyön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa, ja tuoda myös uusia näkemyksiä ja keinoja sen toteutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Mediakasvatusopas koostui viidestä osiosta. Ensimmäisessä osiossa oli yleistä tietoa mediasta ja mediakasvatuksesta, toisessa osiossa oli tietoa aiheesta huoltajille, kolmannessa osiossa oli tietoa ammattilaisille, neljäs osio sisälsi aktiviteettiosion, jossa oli loruja mediakasvatukseen liittyen ja viidennessä osiossa oli linkkiosio jatkoon huoltajille ja ammattilaisille.
Tulevaisuudessa median kehittyminen tulee olemaan jatkuvaa sekä edelleen nousujohteista, jolloin myös lasten mediankäyttö tulee kasvamaan siinä mukana. Mediakasvatuksen toteutuksen olisi siis tärkeää kehittyä myös tulevaisuudessa median rinnalla, jotta mahdollisimman monelle lapselle voitaisiin tarjota turvalliset tiedot ja taidot median käyttöön.
Tietoja ja taitoja kehittäviä mediasisältöjä voidaan käyttää motivoivana ympäristönä kasvatuksessa sekä kehityksen tukemisessa. Medioita voidaan soveltaa monin eri tavoin oppimisympäristöinä, ja niiden avulla voidaan harjaannuttaa moraalista ajattelua, empatiaa, tietotaitoa sekä kielellisestä osaamista. Sisältöjen ollessa lapsen ikätasolle soveltuvia media voi tarjota lapselle tärkeitä tunnekokemuksia, mahdollisuuden harjoitella tunteiden hallintaa sekä roolinottoja.
Tarkoituksena oli laatia Siilinjärven kunnan varhaiskasvatukseen mediakasvatusopas yhteistyössä Siilinjärven ehkäisevän päihdetyön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa, ja tuoda myös uusia näkemyksiä ja keinoja sen toteutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Mediakasvatusopas koostui viidestä osiosta. Ensimmäisessä osiossa oli yleistä tietoa mediasta ja mediakasvatuksesta, toisessa osiossa oli tietoa aiheesta huoltajille, kolmannessa osiossa oli tietoa ammattilaisille, neljäs osio sisälsi aktiviteettiosion, jossa oli loruja mediakasvatukseen liittyen ja viidennessä osiossa oli linkkiosio jatkoon huoltajille ja ammattilaisille.
Tulevaisuudessa median kehittyminen tulee olemaan jatkuvaa sekä edelleen nousujohteista, jolloin myös lasten mediankäyttö tulee kasvamaan siinä mukana. Mediakasvatuksen toteutuksen olisi siis tärkeää kehittyä myös tulevaisuudessa median rinnalla, jotta mahdollisimman monelle lapselle voitaisiin tarjota turvalliset tiedot ja taidot median käyttöön.