”Fast vi skulle göra på samma sätt en annan gång kan det bli helt fel”: en kvalitativ studie om hur man stöder barn inom småbarnspedagogiken då en nära anhörig till barnet blir allvarligt sjuk
Björkell, Rebecka; Krok, Jenny; Kronqvist, Janina (2023)
Björkell, Rebecka
Krok, Jenny
Kronqvist, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128272
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur personalen inom småbarnspedagogiken kan stöda barn som har en nära anhörig som är allvarligt sjuk. Syftet med examensarbetet är att ta reda på vilka stöd barn inom småbarnspedagogiken kan få under den pågående krisen. Vi vill undersöka vilken beredskap personalen har och vilka metoder personalen använder för att kunna stöda barnet i krisen på bästa möjliga sätt. I vår undersökning vill vi få fram om personalen har lyckats stöda barnet i den svåra situationen.
Den teoretiska ramen för vårt arbete beskriver ämnen som tangerar barn och kris samt småbarnspedagogiken. Vi redogör för bland annat vad en familj är och vad en kris innebär och dess olika faser. Vi skriver om processen då ett barn hamnar i en kris, tar fasta på risk- och skyddsfaktorer samt resiliens då det är centralt i hur barnet anpassar sig till situationen. Vi redogör även för betydelsen av anknytning och vilka metoder man kan använda sig av när man behöver stöda barn som befinner sig i en kris.
I vår undersökning har vi gjort tre kvalitativa intervjuer som vi sedan analyserat. Kriterierna vi har haft för våra respondenter var att de skulle vara personal inom småbarnspedagogik och som har erfarenheter av barn som har haft en nära anhörig som varit allvarligt sjuk under tiden barnet varit inom småbarnspedagogiken. I resultatanalysen framkommer det att det är viktigt att kunna stöda barnet i den svåra situationen, dock är ingen situation den andra lik så man behöver kunna anpassa sina metoder efter vad barnet behöver och situationen kräver. Det viktigaste i att stöda barnet är att ge barnet närhet och trygghet då barnet behöver det. This thesis is about how staff in early childhood education can support children who have a close relative who is seriously ill. The purpose of the thesis is to find out what support children in early childhood education can receive during an ongoing crisis. We want to investigate the preparedness of the staff and the methods they use to support the child in the crisis in the best possible way. In our study, we aim to determine whether the staff has succeeded in supporting the child in the difficult situation.
The theoretical framework of our work describes topics related to children and crises as well as early childhood education. We explain what a family is and what a crisis entails, including its different phases. We discuss the process when a child experiences a crisis, focusing on risk and protective factors as well as resilience, as it is central to how the child adapts to the situation.
In our study, we did three qualitative interviews, which were then analyzed. Our criteria for respondents were that they should be staff in early childhood education and have experience with children who have had a close relative seriously ill while in early childhood education. The results of the analysis reveal that it is important to be able to support the child in the difficult situation. However, since no situation is the same as another, one needs to adapt their methods to what the child needs, and the situation requires. The most crucial aspect of supporting the child is to provide closeness and security when the child needs it.
Den teoretiska ramen för vårt arbete beskriver ämnen som tangerar barn och kris samt småbarnspedagogiken. Vi redogör för bland annat vad en familj är och vad en kris innebär och dess olika faser. Vi skriver om processen då ett barn hamnar i en kris, tar fasta på risk- och skyddsfaktorer samt resiliens då det är centralt i hur barnet anpassar sig till situationen. Vi redogör även för betydelsen av anknytning och vilka metoder man kan använda sig av när man behöver stöda barn som befinner sig i en kris.
I vår undersökning har vi gjort tre kvalitativa intervjuer som vi sedan analyserat. Kriterierna vi har haft för våra respondenter var att de skulle vara personal inom småbarnspedagogik och som har erfarenheter av barn som har haft en nära anhörig som varit allvarligt sjuk under tiden barnet varit inom småbarnspedagogiken. I resultatanalysen framkommer det att det är viktigt att kunna stöda barnet i den svåra situationen, dock är ingen situation den andra lik så man behöver kunna anpassa sina metoder efter vad barnet behöver och situationen kräver. Det viktigaste i att stöda barnet är att ge barnet närhet och trygghet då barnet behöver det.
The theoretical framework of our work describes topics related to children and crises as well as early childhood education. We explain what a family is and what a crisis entails, including its different phases. We discuss the process when a child experiences a crisis, focusing on risk and protective factors as well as resilience, as it is central to how the child adapts to the situation.
In our study, we did three qualitative interviews, which were then analyzed. Our criteria for respondents were that they should be staff in early childhood education and have experience with children who have had a close relative seriously ill while in early childhood education. The results of the analysis reveal that it is important to be able to support the child in the difficult situation. However, since no situation is the same as another, one needs to adapt their methods to what the child needs, and the situation requires. The most crucial aspect of supporting the child is to provide closeness and security when the child needs it.