Disco slow : uudesta tulokkaasta suunnitelmalliseksi opetuslajiksi
Peltovako, Pinja (2023)
Peltovako, Pinja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111229176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111229176
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opetussuunnitelmatyöskentelyä Disco slow-tanssinlajin paris-sa. Työn tavoite on olla työelämälähtöinen ja jäsentää tietoa lajista, jota itse opetan ja jonka opetussuunnitelman laadittaessa on ajankohtaista. Disco slow on Suomessa varsin uusi laji. Tutkimukseni tarkoitus oli kerätä tietoa opetussuunnitelmatyöskentelylle, jota myös muiden alan ammattilaisten olisi mahdollista soveltaa omaa opetussuunnitelmaa laatiessaan. Tutki-muskysymykseni oli millainen suomalaisen Disco slow’n opetussuunnitelma voisi olla.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluina. Haastateltavina ovat alan suomalaiset asi-antuntijat. Haastattelukysymysten teoreettisena pohjana toimivat kirjalliset lähteet sekä asi-antuntijoiden suulliset tiedoksiannot. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu, joka jär-jestettiin puhelimitse. Haastatteluiden ja teoreettisen pohjan lisäksi työssä käsiteltiin niitä lähtökohtia, jotka ovat perustana opetussuunnitelman laatimisessa.
Johtopäätöksenäni oli, että tutkimus tuotti oleellista tietoa Disco slow-lajin opetussuunnitel-matyöskentelyä varten. Työ tuo esiin niitä keinoja, joilla lajin opetusta voitaisiin lähteä suun-nittelemaan systemaattisemmin Suomessa. Kävi ilmi, että myös tanssiyhteisöissä tarve yh-tenäistää opetusta oli todellinen. Systemaattisena tanssiopetuksen mallina taiteen perus-opetus voisi toimia pohjana Disco slow opetussuunnitelman laatimiselle. Tutkimuksen ja sen antaman tiedon valossa voidaan todeta, että lajin kasvaessa ja vakiinnuttaessa asemansa Suomessa, uudelle tutkimukselle on tarvetta.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluina. Haastateltavina ovat alan suomalaiset asi-antuntijat. Haastattelukysymysten teoreettisena pohjana toimivat kirjalliset lähteet sekä asi-antuntijoiden suulliset tiedoksiannot. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu, joka jär-jestettiin puhelimitse. Haastatteluiden ja teoreettisen pohjan lisäksi työssä käsiteltiin niitä lähtökohtia, jotka ovat perustana opetussuunnitelman laatimisessa.
Johtopäätöksenäni oli, että tutkimus tuotti oleellista tietoa Disco slow-lajin opetussuunnitel-matyöskentelyä varten. Työ tuo esiin niitä keinoja, joilla lajin opetusta voitaisiin lähteä suun-nittelemaan systemaattisemmin Suomessa. Kävi ilmi, että myös tanssiyhteisöissä tarve yh-tenäistää opetusta oli todellinen. Systemaattisena tanssiopetuksen mallina taiteen perus-opetus voisi toimia pohjana Disco slow opetussuunnitelman laatimiselle. Tutkimuksen ja sen antaman tiedon valossa voidaan todeta, että lajin kasvaessa ja vakiinnuttaessa asemansa Suomessa, uudelle tutkimukselle on tarvetta.