Tilitoimiston sisäisen viestinnän kehittäminen
Jansson, Peggy (2023)
Jansson, Peggy
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429380
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän tarkastelu sekä parantaminen kehittämistyön tuloksena. Toimeksiantajayrityksen johto sekä henkilökunta kokivat sisäisen viestinnän olevan puutteellinen eli kehittämistä asian suhteen toi-vottiin. Opinnäytetyö on rajattu yrityksen sisäiseen henkilökunnan sekä johdon sisäiseen viestin-tään. Raportin sekä kehittämistyön teko toteutettiin syksyn 2023 aikana.
Opinnäytetyön produktiksi luotiin toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän ohjeistus, jonka tarkoituksena oli selkeyttää ja helpottaa sisäistä viestintää sekä sen eri muotoja. Kehittämistyötä tukemaan luotiin viestintäsuunnitelma ja kokeiltiin konkreettisia tapoja lisätä viestintää suunnitel-man avulla.
Tietoperustan ensimmäisessä luvussa käydään läpi organisaation kehittämisen tarpeet, sisäinen viestintä, viestintäkanavat sekä arviointi ja mittaaminen. Toisessa luvussa keskitytään raportin osatavoitteeseen, tiimityön etujen sekä haasteiden tunnistamiseen sekä keskeisiin käsitteisiin. Kolmannessa tietoperustaluvussa käsitellään kehittämisprosessi, taloushallintoala sekä tiedonke-ruumenetelmien teoria.
Empiiriseen tutkimusosuuteen kuuluvat toimeksiantajan esittely, prosessin kuvaus, haastattelut, viestintäsuunnitelma sekä sisäisen viestinnän ohjeistus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastat-teluja sekä kyselyä. Haastattelujen avulla tunnistettiin organisaation haasteet, joita lähteä kehit-tämään. Henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla tehtiin arviointi työn onnistumisesta. Työn dokumen-tointiin käytettiin Microsoft OneNotea, kyselyyn Microsoft Formsia ja haastatteluiden tallentami-seen matkapuhelimen ääninauhuria.
Opinnäytetyön produktiksi luotiin toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän ohjeistus, jonka tarkoituksena oli selkeyttää ja helpottaa sisäistä viestintää sekä sen eri muotoja. Kehittämistyötä tukemaan luotiin viestintäsuunnitelma ja kokeiltiin konkreettisia tapoja lisätä viestintää suunnitel-man avulla.
Tietoperustan ensimmäisessä luvussa käydään läpi organisaation kehittämisen tarpeet, sisäinen viestintä, viestintäkanavat sekä arviointi ja mittaaminen. Toisessa luvussa keskitytään raportin osatavoitteeseen, tiimityön etujen sekä haasteiden tunnistamiseen sekä keskeisiin käsitteisiin. Kolmannessa tietoperustaluvussa käsitellään kehittämisprosessi, taloushallintoala sekä tiedonke-ruumenetelmien teoria.
Empiiriseen tutkimusosuuteen kuuluvat toimeksiantajan esittely, prosessin kuvaus, haastattelut, viestintäsuunnitelma sekä sisäisen viestinnän ohjeistus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastat-teluja sekä kyselyä. Haastattelujen avulla tunnistettiin organisaation haasteet, joita lähteä kehit-tämään. Henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla tehtiin arviointi työn onnistumisesta. Työn dokumen-tointiin käytettiin Microsoft OneNotea, kyselyyn Microsoft Formsia ja haastatteluiden tallentami-seen matkapuhelimen ääninauhuria.