B2B-verkkopalvelun sähköinen markkinointi
Kossi, Iisa (2014)
Kossi, Iisa
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529529
Tiivistelmä
Kohdeyritys on maahantuonti- ja tukkuliike, joka on rakentamassa B2B-verkkokauppaa eri toimialojen asiakasyrityksille. Kohdeyritys haluaa markkinoida palveluaan sähköisesti, mutta sillä ei ole juuri kokemusta sähköisestä B2B-markkinoinnista.
Opinnäytetyö antaa kohdeyritykselle tietoa sähköisen markkinoinnin kanavista. Kohdeyrityksen verkkokaupalle valittiin kilpailukeinot ja toimivimmat sähköisen markkinoinnin kanavat uusasiakashankintaan ja nykyisten asiakkuuksien ylläpitoon. Valituille markkinointikanaville laadittiin toteutussuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajan on helppo aloittaa tehokkaat markkinointitoimenpiteet sähköisessä toimintaympäristössä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B-verkkokaupan käsittelystä, asiakkuuksista, kilpailukeinoista ja sähköisistä markkinointikanavista.
Kohdeyrityksen kilpailukeinoiksi valikoituivat saatavuus ja hinta. Saatavuus on tärkein kilpailukeino perinteisen edustajamyynnin rinnalle, kun asiakkaat voivat tilata kohdeyrityksen tuotteita nopeasti ja helposti ajasta ja paikasta riippumatta. Kilpailukykyisellä ja osin alhaisella hinnoittelulla varmistetaan nopea markkinoille pääsy ja laajan asiakaskunnan hankinta lyhyellä aikavälillä. Pidemmällä tähtäimellä hinnan merkitystä yrityksen kilpailukeinona vähennetään ja tarjooma nousee hintaa tärkeämmäksi kilpailukeinoksi. Asiakasyritykset saavat kohdeyrityksen verkkokaupasta kaikki tarvitsemansa tuotteet toimistotarvikkeista erikoistuotteisiin. Sähköisen markkinoinnin keinoiksi valittiin hakukonemainonta ja sähköpostimarkkinointi. Hakukonemainonta kohdistetaan uusasiakashankintaan kun sähköpostimarkkinoinnin tärkein kohderyhmä ovat nykyiset asiakkaat.
Opinnäytetyön aihe oli erittäin mielenkiintoinen. Kohdeyrityksen kannattaa myös jatkossa kehittää ja tutkia sähköistä markkinointiaan. Olisi esimerkiksi suotavaa tutkia tarkemmin yrityksen sähköpostimarkkinoinnin toimivuutta tai kehittää yrityksen verkkosivujen sisältöä markkinointinäkökulmasta. This thesis’ target company is an importer and wholesales, which is building a B2B-online shop for customers from different branches. The target company wants to do online marketing for the online shop, but it doesn’t have a lot of experience in digital B2B-marketing.
This thesis informs the target company about the different channels of digital marketing. In this thesis are chosen the right competitive tools for the online shop as well as the best channels for digital marketing both for reaching new customers and activating current customers. The thesis includes a plan how to take the chosen marketing channels into use so that it’s easy for the target company to start marketing in the digital environment. The theory part of the thesis consists of B2B-e-commerce, customerships, marketing mix/competitive tools and digital marketing channels.
The chosen competitive tools for the target company are place and price. Place in an online shop is a very important competitive tool when you compare it to sales through sales representatives. In an online shop customers can place orders regardless of time and place. With competitive and partly low pricing the target company gets to the market fast and reaches a wide clientele in a short period of time. In a long term the meaning of price in the target company’s marketing mix goes down and product gets more important. Customers get from the online shop all products they require from office supplies to specific needs. The chosen channels for digital marketing are search engine advertising and e-mail marketing. Search engine advertising is aimed for getting new customers while the target group for e-mail marketing is current customers.
The subject of the thesis is very interesting. The target company should develop and study its digital marketing also in the future. For example it is recommended to study in more detail how well e-mail marketing is working and develop the company’s online shop form marketing perspective.
Opinnäytetyö antaa kohdeyritykselle tietoa sähköisen markkinoinnin kanavista. Kohdeyrityksen verkkokaupalle valittiin kilpailukeinot ja toimivimmat sähköisen markkinoinnin kanavat uusasiakashankintaan ja nykyisten asiakkuuksien ylläpitoon. Valituille markkinointikanaville laadittiin toteutussuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajan on helppo aloittaa tehokkaat markkinointitoimenpiteet sähköisessä toimintaympäristössä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B-verkkokaupan käsittelystä, asiakkuuksista, kilpailukeinoista ja sähköisistä markkinointikanavista.
Kohdeyrityksen kilpailukeinoiksi valikoituivat saatavuus ja hinta. Saatavuus on tärkein kilpailukeino perinteisen edustajamyynnin rinnalle, kun asiakkaat voivat tilata kohdeyrityksen tuotteita nopeasti ja helposti ajasta ja paikasta riippumatta. Kilpailukykyisellä ja osin alhaisella hinnoittelulla varmistetaan nopea markkinoille pääsy ja laajan asiakaskunnan hankinta lyhyellä aikavälillä. Pidemmällä tähtäimellä hinnan merkitystä yrityksen kilpailukeinona vähennetään ja tarjooma nousee hintaa tärkeämmäksi kilpailukeinoksi. Asiakasyritykset saavat kohdeyrityksen verkkokaupasta kaikki tarvitsemansa tuotteet toimistotarvikkeista erikoistuotteisiin. Sähköisen markkinoinnin keinoiksi valittiin hakukonemainonta ja sähköpostimarkkinointi. Hakukonemainonta kohdistetaan uusasiakashankintaan kun sähköpostimarkkinoinnin tärkein kohderyhmä ovat nykyiset asiakkaat.
Opinnäytetyön aihe oli erittäin mielenkiintoinen. Kohdeyrityksen kannattaa myös jatkossa kehittää ja tutkia sähköistä markkinointiaan. Olisi esimerkiksi suotavaa tutkia tarkemmin yrityksen sähköpostimarkkinoinnin toimivuutta tai kehittää yrityksen verkkosivujen sisältöä markkinointinäkökulmasta.
This thesis informs the target company about the different channels of digital marketing. In this thesis are chosen the right competitive tools for the online shop as well as the best channels for digital marketing both for reaching new customers and activating current customers. The thesis includes a plan how to take the chosen marketing channels into use so that it’s easy for the target company to start marketing in the digital environment. The theory part of the thesis consists of B2B-e-commerce, customerships, marketing mix/competitive tools and digital marketing channels.
The chosen competitive tools for the target company are place and price. Place in an online shop is a very important competitive tool when you compare it to sales through sales representatives. In an online shop customers can place orders regardless of time and place. With competitive and partly low pricing the target company gets to the market fast and reaches a wide clientele in a short period of time. In a long term the meaning of price in the target company’s marketing mix goes down and product gets more important. Customers get from the online shop all products they require from office supplies to specific needs. The chosen channels for digital marketing are search engine advertising and e-mail marketing. Search engine advertising is aimed for getting new customers while the target group for e-mail marketing is current customers.
The subject of the thesis is very interesting. The target company should develop and study its digital marketing also in the future. For example it is recommended to study in more detail how well e-mail marketing is working and develop the company’s online shop form marketing perspective.