Kylpyhuonevarusteiden toimitusketjun tutkiminen markkinointisuunnittelua varten
Juntunen, Teemu (2014)
Juntunen, Teemu
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529486
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Rautajyra Oy:lle. Työssä tutkittiin märkätilavarusteiden toimitusketjua yrityksen markkinoinnin parantamiseksi. Yritys on start-up-yritys, joten tutkimustyö on tässä vaiheessa vielä todella tärkeää.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena eri rakennusyrityksille ja talotehtaille. Kysely suoritettiin sähköpostitse ja puhelimitse. Vastauksista koottiin tulokset ja laadittiin yhteenveto.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että hankintapäällikkö päättää ostotapahtumiin liittyvissä asioissa. Tavaraa hankitaan monipuolisesti itse sekä myös ulkoistaen. Yritysten pääkriteereinä toimittajan valinnassa on se, että toimittajan toimitusvarmuus on kunnossa sekä hinta-laatusuhde on kohdallaan. This thesis concerned for Rautajyra Oy. The work was carried out as supply chain research into the wet area fittings to improve the company's marketing. The company is a start-up company, so research is very important.
The study was conducted as a survey of the various building companies, as well as house plants. The survey was conducted via e-mail and telephone. The responses were collected and the results were summarized.
Based on the study it was clarified, that the procurement manager decides on what to buy, where to buy and how much to buy etc., basically all things concerning the buying process. Purchase of products is made by themselves and by outsourcing. For the companies the main criteria about making a decision on which supplier to use are reliability of delivery and cost-effective products.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena eri rakennusyrityksille ja talotehtaille. Kysely suoritettiin sähköpostitse ja puhelimitse. Vastauksista koottiin tulokset ja laadittiin yhteenveto.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että hankintapäällikkö päättää ostotapahtumiin liittyvissä asioissa. Tavaraa hankitaan monipuolisesti itse sekä myös ulkoistaen. Yritysten pääkriteereinä toimittajan valinnassa on se, että toimittajan toimitusvarmuus on kunnossa sekä hinta-laatusuhde on kohdallaan.
The study was conducted as a survey of the various building companies, as well as house plants. The survey was conducted via e-mail and telephone. The responses were collected and the results were summarized.
Based on the study it was clarified, that the procurement manager decides on what to buy, where to buy and how much to buy etc., basically all things concerning the buying process. Purchase of products is made by themselves and by outsourcing. For the companies the main criteria about making a decision on which supplier to use are reliability of delivery and cost-effective products.