Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Valokuvausyrityksen liiketoiminnan selkeyttäminen: Business Model Canvas -työkalua apuna käyttäen

Päkkilä, Anne (2014)

 
Avaa tiedosto
pakkila_anne.pdf (477.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Päkkilä, Anne
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selkeyttää pienen valokuvausyrityksen liiketoimintamallia. Työn lähtökohtana oli jäsennellä yrityksen toimintakehys. Yrityksellä ei ole aiemmin ollut kirjallista liiketoimintamallia tai liiketoimintasuunnitelmaa, ja tällä työllä pyrittiin kehittämään yrityksen liiketoimintaprosessia yrityksen omien tämänhetkisten tarpeiden valossa. Työn pohjalla on käytetty Alexander Osterwalderin kehittelemää Business Model Canvas –työkalua, ja sitä käytettiin keinona jäsennellä toiminnan palaset. Business Model Canvas koostuu yhdeksästä lohkosta, joita ovat asiakassuhteet, asiakassegmentit, sidosryhmät, arvolupaukset, avaintoiminnot, arvoresurssit, jakelukanavat, kustannusrakenteet sekä tulovirrat. Työkalun idea on yksinkertaistaa liiketoimintamalli, ja tehdä suunnittelusta ja analysoinnista helppoa visuaalisuuden avulla. Työ sisältää lisäksi laskelmia yrityksen liiketoiminnan kustannuksista ja tulovirroista. SWOT-analyysiä on käytetty tukemaan yrityksen toiminnan kokonaisvaltaisempaa tarkastelua.
Työ oli tehtävän kehittäminen, tässä tapauksessa yrityksen liiketoimintamallin kehittäminen. Työn lopputuloksen kannalta olennaisia ovat olleet toimeksiantajan kanssa käydyt keskustelut ja pohdinnat, jotka ovat antaneet tietopohjan yrityksen tämänhetkisestä tilasta, ideoista ja tulevaisuuden visioista. Päälähdettä tukemaan on kerätty suomen- ja englanninkielisiä painettuja teoksia sekä elektro-nista lähdeaineistoa ja raportteja.
Työn tuotoksena syntyi liiketoiminnan kanvaasi, joka pitää sisällään yrityksen tämänhetkisen ja tulevaisuuden liiketoimintamallinnuksen. Liiketoiminnan kanvaasin avulla on etsitty yrityksen vahvuuksia, parannettavia kohtia sekä yrityksen toimintaa ohjaavia tekijöitä. Alan kilpailu on suhteellisen kova, eikä yritys tule kilpailemaan hinnalla. Yrityksen palvelun laatu on ammattimaista, ja tulevaisuuden haasteena ja tavoitteena on löytää yhä enemmän laatua arvostavia asiakkaita. Haasteita ja mahdollisuuksia esiintyi mm. asiakassuhteiden ja asiakasrekisterin ylläpidossa sekä yhä tarkemmasta asiakassegmentoinnista.
 
The aim of this thesis was to clarify the business model for a photography company and to develop an operating framework. In this thesis, the tool that was used in Business Model Canvas created by Alexander Osterwalder. This tool gives a means to simplify a business model and it includes nine blocks, which are customer segments, value propositions, channels, customer relationship, revenue streams, key resources, key activities, key partnership and cost structure. These blocks form the basic contents of this thesis.
The method of this study was a development task, developing the business model in particular. Osterwalder´s book Business Model Generation was used as the primary source. Other sources include literal works and electronic data. Entrepreneur interviews and discussions have given the majority of information, understanding and perspective of the company´s position and its future possibilities.
As result of this thesis, canvas has been implemented and it includes company´s current position, values and activities, but also plans and ideas for the future. SWOT-analysis has been used to chart company´s possibilities and strength. Development areas include customer relations and customer register, with focus on increasing the value of the service to the customer. The costs, revenue and customer segments are needed to be updated and managed.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste