Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pienyrityksen asiakassopimukset

Kolari, Anni (2023)

 
Avaa tiedosto
Kolari_Anni.pdf (767.2Kt)
Lataukset: 


Kolari, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130419
Tiivistelmä
Asiakkaiden kanssa tehtävät sopimukset ovat onnistuneen liiketoiminnan edellytys. Tämä opinnäytetyöraportti kuvaa asiakassopimusten ja niihin liittyvän tietosuojaselosteen kehittämisprosessia. Kehittämisprosessia lähestyttiin kehittävin ja tutkimuksellisin toimintatavoin sekä konstruktiivisen tutkimustavan avulla. Kehittämistyö toteutettiin aikavälillä elokuu 2023 – marraskuu 2023. Työn toimeksiantajana toimi yritys, jonka keskeisin palvelu on tarjota asiakkailleen puuntyöstöön soveltuvat yhteiskäyttötilat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda oikeudellisesti pätevät, sekä oikeusmuotoilun näkökulmasta käyttäjälähtöiset sopimuspohjat. Kehittämistyö rajattiin koskemaan varsinaiselle tuotokselle tulevaa sisältöä, jolloin sopimuksen tekemiseen liittyvät muut käytännön toimet jäivät työn ulkopuolelle. Oikeusmuotoilun osalta työ päätettiin toteuttaa muotoilun elementin yleisellä tasolla huomioiden, eikä työssä ole hyödynnetty muotoiluun liittyviä itsenäisiä kehittämismenetelmiä.
Kehittämismenetelminä hyödynnettiin toimeksiantajan kanssa käytyjä palautekeskusteluita, sopimusten tavoitteiden vertaamista sääntelyyn ja oikeuslähteisiin, benchmarkingia, havainnointia sekä asiantuntijapalautteita.
Sopimuspohjien kehittämisprosessin aikana keskeisin huomio oli pakottavan ja tahdonvaltaisen sääntelyn vaikutukset sopimuspohjiin. Kuluttajien kanssa tehtävien sopimusten sääntely on pakottavaa, ja liikeasiakkaiden kanssa tehtävien sopimusten sääntely pääsääntöisesti tahdonvaltaista.
Työn keskeinen tietoperusta koostuu kolmesta teemasta, jotka käsittelevät sopimusoikeuden perusteita, sopimuksen sisällön peruselementtejä ja lainalaisuuksia sekä kehittämistyön kannalta rajatumpaan kontekstiin liittyviä teemoja, kuten tietosuojaa ja vastuunrajoituslausekkeita.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kaksi erillistä sopimuspohjaa, jotka on luotu eri asiakasryhmien mukaisesti, huomioiden toimeksiantajan tarpeet sekä pakottavan sääntelyn vaikutukset. Pohjat jakautuvat sisällöllisesti kahteen osaan: varsinaiseen sopimustekstiin ja työtilojen yleisiin käyttösääntöihin. Lisäksi tuotoksena syntyi tietosuojaseloste, jossa on huomioitu toimeksiantajan tarve kameravalvonnalle.
Sopimuspohjat sekä tietosuojaseloste onnistuivat saavuttamaan niille asetetut tavoitteet, joita arvioitiin tuotoksen tosiasiallisen käytettävyyden perusteella. Sopimukset ovat sisällöltään toimeksiantajan tavoitteiden mukaiset, sääntelyn edellytykset täyttävät, ja rakenteeltaan käyttäjälähtöiset.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste