Sensitiivisyyden ja monikulttuurisuuden ymmärrys sekä tämän tärkeys varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa : opas vanhemmille ja varhaiskasvattajille
El-Sousi, Eija; Naili, Arta (2023)
El-Sousi, Eija
Naili, Arta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sensitiivisyyden ja monikulttuurisuuden ymmärrystä sekä tämän tärkeyttä varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa ja tämän pohjalta kehittää opas vanhemmille ja varhaiskasvattajille. Opinnäytetyö on toteutettu Tiedonjyvän päiväkodin kanssa. Tavoitteena oli kartoittaa sensitiivisyyden ja monikulttuurisuuden ymmärrystä sekä tärkeyttä varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa haastattelemalla sekä sähköisillä kyselyillä. Opinnäytetyön tietopohja muotoutui varhaiskasvatussuunnitelmasta, monikulttuurisuuden ja sensitiivisyyden ymmärryksestä varhaiskasvatuksessa sekä Tiedonjyvän päiväkodin varhaiskasvatuksesta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusotteena käytimme sekä laadullista että tutkimuksellista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto muodostui vanhemman ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastatteluista sekä kahdesta sähköisestä kyselystä, jotka olivat suunnattu vanhemmille sekä varhaiskasvattajille erikseen. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme yksilökohtaiset haastattelut sekä sähköiset kyselyt, jonka pyrkimyksinä oli tuoda sekä vanhemman että ammattilaisen näkökulma aiheeseen. Opinnäytetyössämme analysoitiin kerätty aineisto deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan voidaan totea, että monikulttuurisuuden ja sensitiivisyyden ymmärrys varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa löytyy epäkohtia ja epävarmuuksia, joihin täytyisi lisätä resursseja niiden kehittämiseen. Erityisesti oppaassa nostimme esille analyysin epäkohtien kehittämisehdotuksia.
Tämän opinnäytetyön tutkimusotteena käytimme sekä laadullista että tutkimuksellista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto muodostui vanhemman ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastatteluista sekä kahdesta sähköisestä kyselystä, jotka olivat suunnattu vanhemmille sekä varhaiskasvattajille erikseen. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme yksilökohtaiset haastattelut sekä sähköiset kyselyt, jonka pyrkimyksinä oli tuoda sekä vanhemman että ammattilaisen näkökulma aiheeseen. Opinnäytetyössämme analysoitiin kerätty aineisto deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan voidaan totea, että monikulttuurisuuden ja sensitiivisyyden ymmärrys varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa löytyy epäkohtia ja epävarmuuksia, joihin täytyisi lisätä resursseja niiden kehittämiseen. Erityisesti oppaassa nostimme esille analyysin epäkohtien kehittämisehdotuksia.