Lean Startup-metodologian hyödyntäminen kasvuyrityksessä
Louhi, Tapio (2014)
Louhi, Tapio
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714793
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tarjota kattava lähdemateriaali Lean Startup -metodologian
mahdollisuuksista ja ohjeita sen työkalujen käytöstä. Työn tarkoituksena oli myös tutkia Lean
Startup -ilmiötä ja sen syntyyn vaikuttaneita tekijöitä sekä opastaa lukijoita tuotekehityksessä ja
Lean Startup -työkalujen käyttöönotossa.
Metodologiaa tutkittiin lähdekirjallisuuden ja internet-tutkimuksen keinoin, sekä osallistumalla
Nuori Yrittäjyys ry:n NY Startup-ohjelmaan. Opinnäytetyössä otettiin myös huomioon Lean
Startupille läheisiä viitekehyksiä, kuten Lean IT ja Customer Development. Työssä tutkittiin
vesiputousmallia, ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä sekä Lean-tuotantoa ja sitä miten ne
sitoutuvat Lean Startupiin tai ovat vaikuttaneet sen syntyyn. Lisäksi hyödynnettiin tutkimustuloksia
Leanin ja Agilen käytöstä Suomen sekä ulkomaiden ohjelmistoteollisuudessa, jotta pystyttiin
luomaan näkymä ohjelmistokehityksen nykytrendeistä.
Tuloksena luotiin selkokielinen esitys siitä, miten Lean Startup on syntynyt, mitkä tekijät siihen
vaikuttavat ja miten sitä käyttämällä pystytään luomaan kestävän kasvun yritys. Tämän lisäksi
tarjottiin toimeksiantajayritykselle sekä laajalle yleisölle ehdotuksia Lean Startupin käytöstä.
Lean Startup on mielenkiintoinen metodologia, jonka käyttöönottoaste on Suomessa vielä melko
vähäistä huolimatta sen suuresta potentiaalista. Uusi yritys saa Lean Startupista keinot löytää
asiakkaita, tavan kehittää tuotetta ja mittarit kasvun seuraamiselle. Olemassa oleva yritys pystyy
kiihdyttämään kasvuaan ja luomaan syy-seuraussuhteen tuotemuutoksien ja asiakaskäyttäytymisen välille.
mahdollisuuksista ja ohjeita sen työkalujen käytöstä. Työn tarkoituksena oli myös tutkia Lean
Startup -ilmiötä ja sen syntyyn vaikuttaneita tekijöitä sekä opastaa lukijoita tuotekehityksessä ja
Lean Startup -työkalujen käyttöönotossa.
Metodologiaa tutkittiin lähdekirjallisuuden ja internet-tutkimuksen keinoin, sekä osallistumalla
Nuori Yrittäjyys ry:n NY Startup-ohjelmaan. Opinnäytetyössä otettiin myös huomioon Lean
Startupille läheisiä viitekehyksiä, kuten Lean IT ja Customer Development. Työssä tutkittiin
vesiputousmallia, ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä sekä Lean-tuotantoa ja sitä miten ne
sitoutuvat Lean Startupiin tai ovat vaikuttaneet sen syntyyn. Lisäksi hyödynnettiin tutkimustuloksia
Leanin ja Agilen käytöstä Suomen sekä ulkomaiden ohjelmistoteollisuudessa, jotta pystyttiin
luomaan näkymä ohjelmistokehityksen nykytrendeistä.
Tuloksena luotiin selkokielinen esitys siitä, miten Lean Startup on syntynyt, mitkä tekijät siihen
vaikuttavat ja miten sitä käyttämällä pystytään luomaan kestävän kasvun yritys. Tämän lisäksi
tarjottiin toimeksiantajayritykselle sekä laajalle yleisölle ehdotuksia Lean Startupin käytöstä.
Lean Startup on mielenkiintoinen metodologia, jonka käyttöönottoaste on Suomessa vielä melko
vähäistä huolimatta sen suuresta potentiaalista. Uusi yritys saa Lean Startupista keinot löytää
asiakkaita, tavan kehittää tuotetta ja mittarit kasvun seuraamiselle. Olemassa oleva yritys pystyy
kiihdyttämään kasvuaan ja luomaan syy-seuraussuhteen tuotemuutoksien ja asiakaskäyttäytymisen välille.