Päiväopiskelijoiden mentorointikurssi : Kokemuksia ja kehitysehdotuksia
Lehtonen, Samu (2014)
Lehtonen, Samu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101614778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101614778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön nuorisopuolen ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoiden ajatuksia mentorointikurssilta, purkaa kurssin synnyttämiä kokemuksia ja luoda saadusta aineistosta kehitysehdotuksia seuraavia opiskelijoiden mentorointikursseja varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Mitä hyötyjä opiskelijat tunsivat saavansa mentoroinnin kurssilta, ja mitä kehitettävää mentorointikurssissa ilmeni?
Työn teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mentoroinnin käsitteistöä ja tutustuttiin onnistuneen mentorointiprosessin vaiheisiin ja niiden sisältämiin haasteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa avattiin erilaisten mentorointimuotojen ominaisuuksia, luonnetta ja käyttötarkoitusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kokonaistutkimusta, joka toteutettiin kaikkien mentorointikurssille osallistuneiden opiskelijoiden itsearviointina. Itsearviointilomakkeet analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tutkimus oli rajattu opiskelijoiden kokemuksiin, koska tarkoituksena oli tutkia eritoten nuorten opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä mentoroinnin kurssista, jossa hyödynnettiin vertaismentoroinnin menetelmää.
Itsearviointikyselystä kävi ilmi, että mentoroinnin pilottikurssi jakoi vahvasti mielipiteitä päiväopiskelijoiden kesken. Mentorointikurssilta toivottiin selkeämpää kurssirakennetta ja ohjautuvuutta sekä mentoroinnin tarkoituksen selkeyttämistä kurssin alussa. Lisäksi vertaismentoroinnin muodossa pidettyjä mentorointitapaamisia oli haasteellista toteuttaa kahden opiskelijan kesken eriävien tavoitteiden vuoksi.
Työn tuloksissa ja johtopäätöksissä eriteltiin huomioita mentoroinnin osapuolien, eli aktorien ja mentorien, toiminnan kehittämiseksi ja annettuja ehdotuksia mentorointikurssin tavoitteellisuuden ja työelämälähtöisyyden edistämiseksi.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mentoroinnin käsitteistöä ja tutustuttiin onnistuneen mentorointiprosessin vaiheisiin ja niiden sisältämiin haasteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa avattiin erilaisten mentorointimuotojen ominaisuuksia, luonnetta ja käyttötarkoitusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kokonaistutkimusta, joka toteutettiin kaikkien mentorointikurssille osallistuneiden opiskelijoiden itsearviointina. Itsearviointilomakkeet analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tutkimus oli rajattu opiskelijoiden kokemuksiin, koska tarkoituksena oli tutkia eritoten nuorten opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä mentoroinnin kurssista, jossa hyödynnettiin vertaismentoroinnin menetelmää.
Itsearviointikyselystä kävi ilmi, että mentoroinnin pilottikurssi jakoi vahvasti mielipiteitä päiväopiskelijoiden kesken. Mentorointikurssilta toivottiin selkeämpää kurssirakennetta ja ohjautuvuutta sekä mentoroinnin tarkoituksen selkeyttämistä kurssin alussa. Lisäksi vertaismentoroinnin muodossa pidettyjä mentorointitapaamisia oli haasteellista toteuttaa kahden opiskelijan kesken eriävien tavoitteiden vuoksi.
Työn tuloksissa ja johtopäätöksissä eriteltiin huomioita mentoroinnin osapuolien, eli aktorien ja mentorien, toiminnan kehittämiseksi ja annettuja ehdotuksia mentorointikurssin tavoitteellisuuden ja työelämälähtöisyyden edistämiseksi.