Asikkalan kunnan kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma
Kettunen, Matti (2023)
Kettunen, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731755
Tiivistelmä
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä tavoitellaan yhteiskunnan kestävää kehitystä ja merkittäviä yhteiskuntataloudellisia hyötyjä. Tämä edistämissuunnitelma toteuttaa Asikkalan kuntastrategiassa asetettua visiota ja asikkalalaisten toiveita liikkumisen turvallisuuden tunteen, sujuvuuden ja miellyttävyyden kehittämisestä. Edistämistyön visioksi on asetettu jalan ja pyörällä liikkumisen helppous ja turvallisuus Asikkalan vireässä elinympäristössä. Tavoiteltua visiota kehystävät Arjen soljuvuuden, Turvallisuuden, Hyvinvoinnin ja Houkuttelevuuden tavoitteet. Tavoitteiden toteutumiseen on laadittu tärkeimmät kärkitoimenpiteet listaava toimenpideohjelma. Ohjelma määrittelee toimenpiteiden toteuttamisen vastuutahon ja ohjeellisen toteutusvuoden.
Moniammatillinen ohjausryhmä toimi suunnitelman laadinnassa asiantuntijana ja mentorina. Nykytila-analyysiin kerättiin laajasti tietoa useista eri lähteistä, analyysiin liitettiin asukaskyselystä saatu tieto. Näiden perusteella valmisteltiin liikkujanprofiilit kävellen tapahtuvaan liikkumiseen sekä pyörällä tapahtuvaan liikkumiseen. Kuntapäättäjät otettiin mukaan työpajatyyppiseen tilaisuuteen ja kerättiin heidän näkemyksensä ja ajatukset suunnitelman laadintaan. Ohjausryhmän työpajassa muokattiin edistämissuunnitelman tavoitteita Asikkalan tarpeita vastaaviksi. Valmis työ menee kunnalliseen päätöksentekoprosessiin siten, että tekninen lautakunta, hyvinvointilautakunta ja kasvatus- ja opetuslautakunta käsittelevät suunnitelman ensin. Tämän jälkeen kunnanhallituskäsittely ja lopuksi valtuusto hyväksyy suunnitelman.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelman toimenpiteet jakautuivat neljän pääteeman alle. 1. Turvallisuus; nopeusrajoitusten tarkastaminen ja suunnittelu, vaaranpaikkojen korjausohjelma, suojatiejärjestelyjen inventointi, valaistuksen kehittämissuunnitelma. 2. Arjen soljuvuus; tavoiteverkon käyttöönotto ja toteuttaminen, pyöräpysäköinnin toteuttaminen, kunnossapidon tehostaminen, opastus ja reittimuodot kuntoon. jalankulun ja pyöräliikenteen investointiohjelmat, maantie 313, Kanavatie / Anianpellontie ja Vääksyntie. 3. Hyvinvointi; vapaa-ajanreittien kehittäminen, viihtyisyyden lisääminen ja esteettömyyskartoitus. 4. Houkuttelevuus; pyöräilymatkailun kehittämispisteet, yhteiskäyttöpyörät, venesatamat ja palvelut.
Kestävän liikkumisen (jalankulku, pyöräliikenne, joukkoliikenne) kokonaisvaltainen kehittämistyö vaatii eri toimijoilta toistensa kannustamista, kärsivällisyyttä ja sitoutumista kohti kestävämpää tulevaisuutta. Edistämistyön työkaluiksi työssä on kehittämislinjausten ja toimenpideohjelman lisäksi laadittu terveyshyötyjä konkretisoiva laskenta, pyöräliikenteen tavoiteverkko, jalankulun ydinalueet ja liikkujaprofiilit.
Moniammatillinen ohjausryhmä toimi suunnitelman laadinnassa asiantuntijana ja mentorina. Nykytila-analyysiin kerättiin laajasti tietoa useista eri lähteistä, analyysiin liitettiin asukaskyselystä saatu tieto. Näiden perusteella valmisteltiin liikkujanprofiilit kävellen tapahtuvaan liikkumiseen sekä pyörällä tapahtuvaan liikkumiseen. Kuntapäättäjät otettiin mukaan työpajatyyppiseen tilaisuuteen ja kerättiin heidän näkemyksensä ja ajatukset suunnitelman laadintaan. Ohjausryhmän työpajassa muokattiin edistämissuunnitelman tavoitteita Asikkalan tarpeita vastaaviksi. Valmis työ menee kunnalliseen päätöksentekoprosessiin siten, että tekninen lautakunta, hyvinvointilautakunta ja kasvatus- ja opetuslautakunta käsittelevät suunnitelman ensin. Tämän jälkeen kunnanhallituskäsittely ja lopuksi valtuusto hyväksyy suunnitelman.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelman toimenpiteet jakautuivat neljän pääteeman alle. 1. Turvallisuus; nopeusrajoitusten tarkastaminen ja suunnittelu, vaaranpaikkojen korjausohjelma, suojatiejärjestelyjen inventointi, valaistuksen kehittämissuunnitelma. 2. Arjen soljuvuus; tavoiteverkon käyttöönotto ja toteuttaminen, pyöräpysäköinnin toteuttaminen, kunnossapidon tehostaminen, opastus ja reittimuodot kuntoon. jalankulun ja pyöräliikenteen investointiohjelmat, maantie 313, Kanavatie / Anianpellontie ja Vääksyntie. 3. Hyvinvointi; vapaa-ajanreittien kehittäminen, viihtyisyyden lisääminen ja esteettömyyskartoitus. 4. Houkuttelevuus; pyöräilymatkailun kehittämispisteet, yhteiskäyttöpyörät, venesatamat ja palvelut.
Kestävän liikkumisen (jalankulku, pyöräliikenne, joukkoliikenne) kokonaisvaltainen kehittämistyö vaatii eri toimijoilta toistensa kannustamista, kärsivällisyyttä ja sitoutumista kohti kestävämpää tulevaisuutta. Edistämistyön työkaluiksi työssä on kehittämislinjausten ja toimenpideohjelman lisäksi laadittu terveyshyötyjä konkretisoiva laskenta, pyöräliikenteen tavoiteverkko, jalankulun ydinalueet ja liikkujaprofiilit.