Markkinointitutkimus: Raahen Kuntoklubi Ky
Kiviniitty, Erika (2014)
Kiviniitty, Erika
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Markkinointitutkimus Raahessa sijaitsevalle Raahen Kuntoklubi Ky:lle. Raahen Kuntoklubi on vuonna 1994 perustettu kuntosali-, ryhmäliikunta ja hyvinvointipalveluja tarjoava yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Raahen seudun markkinatilannetta, analysoida Raahen Kuntoklubin toiminnan kehittämiskohteita ja tuoda esille Raahen Kuntoklubin mahdollisuuksia ja vahvuuksia. Lisäksi suoritin asiakastyytyväisyyskyselyn Raahen Kuntoklubin tiloissa, jonka perusteella laadin ehdotuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu markkinointitutkimuksen teoriasta, tutkimusprosessin määrittelemisestä, eri tutkintaotteiden selittämisestä, asiakastyytyväisyyden eri ulottuvuuksista ja asiakastyytyväisyyden merkityksestä yrityksen kilpailukeinona. Lisäksi selostin erilaisista tietojenkeräysmenetelmistä ja tutkimuslomakkeen laadinnasta. Empiirinen osa käsittää asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja niistä tekemäni johtopäätökset sekä pohdintani asiakastyytyväisyyden parantamisen positiivisista seuraamuksista.
Tein opinnäytetyöhöni oleellisena osana kuuluvan asiakastyytyväisyyskyselyn Raahen Kuntoklubin tiloissa lokakuussa 2014. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeeseen vastasi 78 Raahen Kuntoklubin asiakasta. Raahen Kuntoklubin asiakaskunta oli asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella erittäin tyytyväinen palvelun ja tuotteiden tasoon, mutta esille nousi myös muutama välitöntä reaktiota vailla oleva kehittämiskohde, joihin annoin toimenpidesuositukset. This thesis is Marketing research to Raahe`s Kuntoklubi LP. Raahes Kuntoklubi LP, established in 1994, is gym-, gymnastic exercises- and wellnes service providing enterprise. Raahe`s Kunto-klubi is located in Raahe and it is established by Jouni Sipola. Main idea of thesis is to survey Raahe`s market situation, analyse the situation of Raahe`s Kuntoklubi, and bring out Kuntoklubi`s possibilities and strengths. Part of the thesis is customer satisfaction inquiry, which i made to Kuntoklubi`s customers.
Thesis is a functional thesis. Theory part includes theories of marketing, researching process, explaining different research maneuver, different aspects of customer satisfaction and meaning of customers satisfaction to companys competitiveness. I also tell about different kind of data col-lection methods. Empirical part includes results of customer satisfaction-inquiry, the conclusions that i made about results and my consideration about customer satisfaction as a competitive weapon.
I performed customer satisfaction-inquiry in Raahe`s Kuntoklubi in October 2014. 78 customer took part for inquiry. Results showed, that customers of Raahe`s Kuntoklubi were mostly satisfied to Raahe`s Kuntoklubi services. There were couple dissatisfaction which i analysed and gave action recommendation.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu markkinointitutkimuksen teoriasta, tutkimusprosessin määrittelemisestä, eri tutkintaotteiden selittämisestä, asiakastyytyväisyyden eri ulottuvuuksista ja asiakastyytyväisyyden merkityksestä yrityksen kilpailukeinona. Lisäksi selostin erilaisista tietojenkeräysmenetelmistä ja tutkimuslomakkeen laadinnasta. Empiirinen osa käsittää asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja niistä tekemäni johtopäätökset sekä pohdintani asiakastyytyväisyyden parantamisen positiivisista seuraamuksista.
Tein opinnäytetyöhöni oleellisena osana kuuluvan asiakastyytyväisyyskyselyn Raahen Kuntoklubin tiloissa lokakuussa 2014. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeeseen vastasi 78 Raahen Kuntoklubin asiakasta. Raahen Kuntoklubin asiakaskunta oli asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella erittäin tyytyväinen palvelun ja tuotteiden tasoon, mutta esille nousi myös muutama välitöntä reaktiota vailla oleva kehittämiskohde, joihin annoin toimenpidesuositukset.
Thesis is a functional thesis. Theory part includes theories of marketing, researching process, explaining different research maneuver, different aspects of customer satisfaction and meaning of customers satisfaction to companys competitiveness. I also tell about different kind of data col-lection methods. Empirical part includes results of customer satisfaction-inquiry, the conclusions that i made about results and my consideration about customer satisfaction as a competitive weapon.
I performed customer satisfaction-inquiry in Raahe`s Kuntoklubi in October 2014. 78 customer took part for inquiry. Results showed, that customers of Raahe`s Kuntoklubi were mostly satisfied to Raahe`s Kuntoklubi services. There were couple dissatisfaction which i analysed and gave action recommendation.