Vaikuta valveutuneesti, viesti vastuullisesti - Tarkistuslistasta tukea kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan brändilähettilään työhön?
Karvinen, Kirsi (2023)
Karvinen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731814
Tiivistelmä
Brändilähettiläiden käyttö on kasvavassa suosiossa kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan markkinoinnin tehokeinona. Työhön kuuluu niin lainsäädäntöön kuin eettisiin näkökulmiin liittyviä vastuita ja velvoitteita. Alalla toimivan brändilähettilään tulisi tuntea ne ja toteuttaa niitä vaikuttaakseen valveutuneesti ja viestiäkseen vastuullisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen X brändilähettiläiden kokemuksia markkinoinnin lainsäädännön saavutettavuudesta, sekä selvittää sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan tarvetta brändilähettiläiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan brändilähettiläille tarkistuslista, joka sisältäisi keskeisten markkinointijuridisten ja eettisten vastuiden seikat lainmukaisen ja oikeaoppisten sisältöjen toteutumisen varmistamiseksi kaupallisten yhteistöiden julkaisuiden osalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin etiikan sekä lainsäädännön vastuita ja velvoitteita brändilähettilään kannalta, sekä tarkistuslistojen hyödyllisyyttä työelämän apuvälineinä. Opinnäytetyön kehittämistutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusote ja aineistonkeruumenetelmäksi avoin lomakekysely, joka toteutettiin sähköisellä lomakkeella. Kyselyllä kartoitettiin toimeksiantajan brändilähettiläiden näkökulmia työn markkinointijuridisten seikkojen saavutettavuuteen ja sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan tarpeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voitiin havaita brändilähettiläiden olevan valveutuneita lainsäädännön velvoitteista työnsä suhteen, mutta kokeneensa työlääksi löytää tietoa helposti saavutettavassa muodossa markkinointiin liittyvän lainsäädännön osa-alueilta useista eri lähteistä. Tuloksista voitiin myös todeta, että brändilähettiläät kokivat sosiaalisen median tarkistuslistan tarpeelliseksi apuvälineeksi kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan brändilähettilään työn tueksi. Lisäksi ilmeni tarve myös laajemmalle oppaalle, joka palvelisi brändilähettiläitä kokonaisvaltaisemmin havainnollistavine esimerkkeineen.
Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta syntyi sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan prototyyppi toimeksiantajan brändilähettiläsohjelmaan, jonka avulla niin nykyiset kuin tulevat brändilähettiläät voivat käydä läpi kohta kohdalta julkaisuiden osalta huomioitavia lainsäädännöllisiä ja eettisiä seikkoja. Tarkistuslistan prototyyppi on hyödynnettävissä myös muille kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan yrityksille, jotka käyttävät brändilähettiläitä osana markkinointistrategiaansa, sekä alan brändilähettiläille.
Toimeksiantaja ja brändilähettiläät kokivat tarkistuslistan hyödyllisenä uudistuksena, jonka tarkoitus vastuiden ja velvoitteiden esille tuonnissa sosiaalisen median julkaisuissa koettiin työnkuvaa selkiyttävänä tekijänä. Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyölle oli toimeksiantajan brändilähettiläille laajempi opas toiminnan tueksi, ei pelkästään vaikuttajamarkkinoinnin vastuiden ja velvoitteiden, vaan myös työn yleisten odotusten ja tavoitteiden selventämiseksi.
Asiasanat: brändilähettiläs, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi, markkinointijuridiikka, tarkistuslista
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen X brändilähettiläiden kokemuksia markkinoinnin lainsäädännön saavutettavuudesta, sekä selvittää sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan tarvetta brändilähettiläiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan brändilähettiläille tarkistuslista, joka sisältäisi keskeisten markkinointijuridisten ja eettisten vastuiden seikat lainmukaisen ja oikeaoppisten sisältöjen toteutumisen varmistamiseksi kaupallisten yhteistöiden julkaisuiden osalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin etiikan sekä lainsäädännön vastuita ja velvoitteita brändilähettilään kannalta, sekä tarkistuslistojen hyödyllisyyttä työelämän apuvälineinä. Opinnäytetyön kehittämistutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusote ja aineistonkeruumenetelmäksi avoin lomakekysely, joka toteutettiin sähköisellä lomakkeella. Kyselyllä kartoitettiin toimeksiantajan brändilähettiläiden näkökulmia työn markkinointijuridisten seikkojen saavutettavuuteen ja sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan tarpeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voitiin havaita brändilähettiläiden olevan valveutuneita lainsäädännön velvoitteista työnsä suhteen, mutta kokeneensa työlääksi löytää tietoa helposti saavutettavassa muodossa markkinointiin liittyvän lainsäädännön osa-alueilta useista eri lähteistä. Tuloksista voitiin myös todeta, että brändilähettiläät kokivat sosiaalisen median tarkistuslistan tarpeelliseksi apuvälineeksi kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan brändilähettilään työn tueksi. Lisäksi ilmeni tarve myös laajemmalle oppaalle, joka palvelisi brändilähettiläitä kokonaisvaltaisemmin havainnollistavine esimerkkeineen.
Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta syntyi sosiaalisen median julkaisuiden tarkistuslistan prototyyppi toimeksiantajan brändilähettiläsohjelmaan, jonka avulla niin nykyiset kuin tulevat brändilähettiläät voivat käydä läpi kohta kohdalta julkaisuiden osalta huomioitavia lainsäädännöllisiä ja eettisiä seikkoja. Tarkistuslistan prototyyppi on hyödynnettävissä myös muille kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan yrityksille, jotka käyttävät brändilähettiläitä osana markkinointistrategiaansa, sekä alan brändilähettiläille.
Toimeksiantaja ja brändilähettiläät kokivat tarkistuslistan hyödyllisenä uudistuksena, jonka tarkoitus vastuiden ja velvoitteiden esille tuonnissa sosiaalisen median julkaisuissa koettiin työnkuvaa selkiyttävänä tekijänä. Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyölle oli toimeksiantajan brändilähettiläille laajempi opas toiminnan tueksi, ei pelkästään vaikuttajamarkkinoinnin vastuiden ja velvoitteiden, vaan myös työn yleisten odotusten ja tavoitteiden selventämiseksi.
Asiasanat: brändilähettiläs, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi, markkinointijuridiikka, tarkistuslista