Päähenkilön sisäisen konfliktin kirjoittaminen ja dramatisointi
Kero, Miska (2023)
Kero, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832294
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin päähenkilön sisäisen konfliktin rakentamista käsikirjoitusprosessissa. Osana opinnäytetyötä toimi taiteellisena teoksena lyhytelokuvakäsikirjoitus Kynnet, jota kehitettiin tutkimuksen ohella ja jonka päähenkilön sisäiseen konfliktiin työn analyysiosuus kohdistui. Opinnäytetyössä selvitettiin sisäisen konfliktin merkitystä elokuvassa sekä keinoja sen luomiseen ja dramatisointiin.
Sisäisen konfliktin ilmentäminen on haasteellisempaa kuin ulkoisen konfliktin ja tästä syystä tutkimus kohdistui juuri niihin tekijöihin, joiden avulla se tuodaan esiin. Kirjallisessa osuudessa tutkittiin elokuvadramaturgiaan ja käsikirjoitusteoriaan nojaten niitä tehokeinoja, joilla päähenkilön sisäinen konflikti tehdään näkyväksi ja uskottavaksi. Opinnäytetyön taiteellisen teoksen osuudessa valmista käsikirjoitusta tarkasteltiin itsereflektion ja sisäisen konfliktin näkökulmasta tehdyn analyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että sisäinen konflikti on oleellinen osa todentuntuisten ja moniulotteisten henkilöhahmojen luomista, mutta sen istuttaminen käsikirjoitukseen onnistuneesti vaatii hienovaraisuutta ja kykyä eläytyä henkilöhahmoon. Draama saavuttaa huippunsa ja on dynaamisimmillaan, kun sisäinen konflikti yhdistetään ulkoiseen konfliktiin, joten jatkotutkimuksen aiheena voisi olla sisäisen ja ulkoisen konfliktin välinen suhde sekä niiden yhteensovittaminen.
Sisäisen konfliktin ilmentäminen on haasteellisempaa kuin ulkoisen konfliktin ja tästä syystä tutkimus kohdistui juuri niihin tekijöihin, joiden avulla se tuodaan esiin. Kirjallisessa osuudessa tutkittiin elokuvadramaturgiaan ja käsikirjoitusteoriaan nojaten niitä tehokeinoja, joilla päähenkilön sisäinen konflikti tehdään näkyväksi ja uskottavaksi. Opinnäytetyön taiteellisen teoksen osuudessa valmista käsikirjoitusta tarkasteltiin itsereflektion ja sisäisen konfliktin näkökulmasta tehdyn analyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että sisäinen konflikti on oleellinen osa todentuntuisten ja moniulotteisten henkilöhahmojen luomista, mutta sen istuttaminen käsikirjoitukseen onnistuneesti vaatii hienovaraisuutta ja kykyä eläytyä henkilöhahmoon. Draama saavuttaa huippunsa ja on dynaamisimmillaan, kun sisäinen konflikti yhdistetään ulkoiseen konfliktiin, joten jatkotutkimuksen aiheena voisi olla sisäisen ja ulkoisen konfliktin välinen suhde sekä niiden yhteensovittaminen.
