Tekoälyn hallintajärjestelmien soveltaminen pelinkehityksessä
Kiiskilä, Topi (2023)
Kiiskilä, Topi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832316
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää pelisovellukseen tekoälyn hallintajärjestelmä Unity-pelimoottorilla ja tutkia, oliko se mahdollista toteuttaa käyttäen Square Enixin tekoälymallia järjestelmän pohjana. Tavoitteena oli luoda pelistä toimiva prototyyppiversio, jota pystyttäisiin myöhemmin laajentamaan valmiiksi täydeksi peliksi.
Insinöörityössä perehdyttiin tekoälyyn ja sen kehitysprosessiin. Tavoitteena oli saada käsitys, miten tekoäly, sen vaatimukset ja ominaisuudet peleissä ovat kehittyneet historian saatossa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia eri tapoja tekoälyjärjestelmien kehittämiseen. Tekoäly käyttö ja sen tarve yleistyvät peleissä koko ajan, ja pelinkehittäjät pyrkivät tekemään aina vain monimutkaisempia tekoälyjä peleihin, jotta pelaajien mielenkiinto peliin säilyisi.
Projektissa käytettiin Square Enixin tekoälymallia, joka perustuu navigaation tekoälyn, pelijärjestelmien tekoälyn ja pelihahmojen tekoälyjen muodostamaan hallintajärjestelmään. Järjestelmä toteutettiin Unity-pelimoottorilla. Projektin tarkoituksena oli myös tutkia erilaisia tapoja toteuttaa hallintajärjestelmiä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin kehitettyä hallintajärjestelmä ja pelin prototyyppiversio valmiiksi. Hallintajärjestelmä saatiin toteutettua tekoälymallin mukaan ilman suurempia ongelmia. Järjestelmästä tuli yksinkertainen ja helposti laajennettava tulevaisuutta varten. Projektissa tehdyssä prototyyppiversiossa saatiin jaettua halutut tapahtumat ja kohtaukset pelissä omiin testitasoihinsa, minkä vuoksi peliä on helpompi testata. Pelistä saatiin tehtyä toimiva ja pelattava kokonaisuus.
Insinöörityössä perehdyttiin tekoälyyn ja sen kehitysprosessiin. Tavoitteena oli saada käsitys, miten tekoäly, sen vaatimukset ja ominaisuudet peleissä ovat kehittyneet historian saatossa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia eri tapoja tekoälyjärjestelmien kehittämiseen. Tekoäly käyttö ja sen tarve yleistyvät peleissä koko ajan, ja pelinkehittäjät pyrkivät tekemään aina vain monimutkaisempia tekoälyjä peleihin, jotta pelaajien mielenkiinto peliin säilyisi.
Projektissa käytettiin Square Enixin tekoälymallia, joka perustuu navigaation tekoälyn, pelijärjestelmien tekoälyn ja pelihahmojen tekoälyjen muodostamaan hallintajärjestelmään. Järjestelmä toteutettiin Unity-pelimoottorilla. Projektin tarkoituksena oli myös tutkia erilaisia tapoja toteuttaa hallintajärjestelmiä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin kehitettyä hallintajärjestelmä ja pelin prototyyppiversio valmiiksi. Hallintajärjestelmä saatiin toteutettua tekoälymallin mukaan ilman suurempia ongelmia. Järjestelmästä tuli yksinkertainen ja helposti laajennettava tulevaisuutta varten. Projektissa tehdyssä prototyyppiversiossa saatiin jaettua halutut tapahtumat ja kohtaukset pelissä omiin testitasoihinsa, minkä vuoksi peliä on helpompi testata. Pelistä saatiin tehtyä toimiva ja pelattava kokonaisuus.