Asiakasräätälöitävän ohjainlaitteen hankintaprosessi ja sen kehittäminen
Ovaska, Monika (2023)
Ovaska, Monika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731967
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakasräätälöitävän ohjainlaitteen hankintaprosessi vuokaavioksi ja löytää hankintaprosessista mahdollisia kehittämiskohteita toimitusajan lyhentämiseksi sisäisesti toimeksiantajayrityksessä. Kehittämistyö koettiin tärkeäksi, sillä toimeksiantajayrityksessä huomattiin, ettei ohjainlaitteen hankintaprosessi ollut kokonaisuudessaan kovin hyvin tunnettu. Tämän perusteella tutkimuskysymykseksi nousi, millainen hankintaprosessi on ja mitä sen eri vaiheissa tehdään. Hankintaprosessin kehittämismahdollisuudet muodostivat tutkimusongelman toisen puolen. Laadullisen kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Lean-ajatusmallia käytiin pohjana prosessin hukan poistamisessa. Hankintaprosessista tehtiin koko prosessin kattava SWOT-analyysi ja sen lisäksi jokainen prosessin vaihe käytiin yksittäin läpi yleistysten vallitessa. Opinnäytetyön aikana ei tehty varsinaista kehittämistyötä, mutta löydettyjen kehitysehdotusten pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma.
Haastatellut henkilöt olivat toimeksiantajayrityksessä työskenteleviä henkilöitä. Heidän työskentelyään havainnoitiin ja heiltä pyydettiin työohjeet näytille, jotta havainnoinnille jäisi enemmän aikaa. Työohjeita toimitettiin puutteellisina tai ei laisinkaan. Tämä nostettiin yhdeksi kehityskohteeksi. Henkilöstön vaihtuvuus nähtiin suurimpana ongelmana ja perehtymisvaiheessa tiedonsiirto oli oleellisessa asemassa. Kehityskohteiksi nousi teknisen osaamisen kasvattaminen ja hiljaisen tiedon siirtäminen työohjeisiin. Teknisen osaamisen kasvattaminen auttaa lyhentämään hankintaprosessiin käytettyä aikaa. Kommunikaation tärkeyttä korostettiin jokaisessa prosessin vaiheessa.
Haastatellut henkilöt olivat toimeksiantajayrityksessä työskenteleviä henkilöitä. Heidän työskentelyään havainnoitiin ja heiltä pyydettiin työohjeet näytille, jotta havainnoinnille jäisi enemmän aikaa. Työohjeita toimitettiin puutteellisina tai ei laisinkaan. Tämä nostettiin yhdeksi kehityskohteeksi. Henkilöstön vaihtuvuus nähtiin suurimpana ongelmana ja perehtymisvaiheessa tiedonsiirto oli oleellisessa asemassa. Kehityskohteiksi nousi teknisen osaamisen kasvattaminen ja hiljaisen tiedon siirtäminen työohjeisiin. Teknisen osaamisen kasvattaminen auttaa lyhentämään hankintaprosessiin käytettyä aikaa. Kommunikaation tärkeyttä korostettiin jokaisessa prosessin vaiheessa.