Ammatillinen kehittyminen ammattikorkeakoulun hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijana
Dawson, Emma (2023)
Dawson, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832457
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan työpäiviä, ammatillista kehittymistä ja itsensä johtamisen taitoja eri työelämän teemojen avulla. Opinnäytetyöhön valittiin viisi eri työelämälähtöistä teemaa, joista muodostui yhdeksän erilaista menetelmää ja teoriaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammatillisesti suunnittelijaharjoittelijan työtehtävien- ja ajanhallinta-, viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä edistää suunnittelijaharjoittelijan työhyvinvointia.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä esiteltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan työtehtävät, hakijapalveluiden työympäristö ja sidosryhmät sekä vuorovaikutustilanteet.
Opinnäytetyössä kirjattiin kahdeksan seurantaviikon ajalta päiväkirjamerkintöjä hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan työpäivistä ja -tehtävistä. Seurantaviikkojen aikaväli oli 17.4.-9.6.2023. Päiväkirjamerkinnöistä tuotettiin kahdeksan viikkoanalyysia peilaten yhdeksään valittuun erilaiseen menetelmään ja teoriaan. Jokaisessa viikkoanalyysissä tarkasteltiin kuluneen viikon työpäiviä ja -tehtäviä valittuihin menetelmiin ja teorioihin perustuen.
Valitut kahdeksan menetelmää ja teoriaa olivat Pomodoro-tekniikka, Personal Kanban, työyhteisöviestintä, resilienssi, priorisointi (Eisenhowerin matriisi), Getting Things Done eli GTD-menetelmä, asiakaspalvelu ja hakijaviestintä sekä itsemyötätunto.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohdittiin hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan ammatillista ja itsensä johtamisen taitojen kehittymistä kahdeksan seurantaviikon jälkeen. Pohdintaluvussa arvioitiin hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan tavoitteiden saavuttamista ja valittujen yhdeksän eri menetelmän ja teorian toimivuutta ammatillisen kehittymisen edistämisessä.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä esiteltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan työtehtävät, hakijapalveluiden työympäristö ja sidosryhmät sekä vuorovaikutustilanteet.
Opinnäytetyössä kirjattiin kahdeksan seurantaviikon ajalta päiväkirjamerkintöjä hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan työpäivistä ja -tehtävistä. Seurantaviikkojen aikaväli oli 17.4.-9.6.2023. Päiväkirjamerkinnöistä tuotettiin kahdeksan viikkoanalyysia peilaten yhdeksään valittuun erilaiseen menetelmään ja teoriaan. Jokaisessa viikkoanalyysissä tarkasteltiin kuluneen viikon työpäiviä ja -tehtäviä valittuihin menetelmiin ja teorioihin perustuen.
Valitut kahdeksan menetelmää ja teoriaa olivat Pomodoro-tekniikka, Personal Kanban, työyhteisöviestintä, resilienssi, priorisointi (Eisenhowerin matriisi), Getting Things Done eli GTD-menetelmä, asiakaspalvelu ja hakijaviestintä sekä itsemyötätunto.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohdittiin hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan ammatillista ja itsensä johtamisen taitojen kehittymistä kahdeksan seurantaviikon jälkeen. Pohdintaluvussa arvioitiin hakijapalveluiden suunnittelijaharjoittelijan tavoitteiden saavuttamista ja valittujen yhdeksän eri menetelmän ja teorian toimivuutta ammatillisen kehittymisen edistämisessä.