Yritysilmeen uudistus : vertailussa pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosessit
Puolakka, Hanna (2014)
Puolakka, Hanna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932530
Tiivistelmä
Tämä tutkielma vertailee pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosesseja. Opinnäytetyön produktio-osiona tehty websivujen uudistus Sisustus- ja lahjatavaramyymälä Satullille toimi kimmokkeena jatkaa ilmeenmuutosaiheen parissa myös opinnäytteen tutkielmaosiossa, joka vertailee suuren ja pienen yrityksen ilmeenmuutosprosesseja keskenään. Oma käytännönkokemus perustuu toisen tutkimuskohteen, pienen yrityksen, ilmeenmuutosprosessiin, jonka aikana kertynyttä tietämystä websivujen luomiseen vaadittavasta teknisestä osaamisesta, uuden ilmeen suunnittelusta sekä produktion yleisen aikataulutuksen ja toteutuksen hallinnasta sovelletaan omana tietopohjana aiheesta.
Opinnäytetyön tutkielmaosassa käsittelen pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosessien tapahtumia ja vaiheita sekä vertailee näiden kahden yrityksen muutosprosesseja keskenään. Vertailtavat yritykset ovat Sisustus- ja lahjatavaramyymälä Satulli ja Outokumpu Oyj. Haen vastausta kysymykseen: Millä tavalla pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosessit eroavat toisistaan? Tuloksena se, että tässä tapauksessa pienen ja suuren yrityksen muutosprosessit erosivat toisistaan jokaisella osa-alueella.
Teoriaosuus, joka selventää yritystyyppejä ja ilmeenmuutokseen liittyviä keskeisiä vaiheita, perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelminä esitetyn uuden aineiston hankintaan on käytetty haastattelua, kyselylomaketta sekä muutosprosessissa itse mukana toimimista. Yritysilmeen uudistuksen eri vaiheita esittelemällä ja kahden erilaisen yrityksen vaiheiden eroja osoittamalla avataan tapahtumien käytännön etenemistä muille media-alan opiskelijoille ja ammattilaisille, erityisesti graafikoille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään yritysilmeen muutosten parissa. This thesis compares small and big company’s visual identity renewal processes. The web page renewal which was done as the production part of this thesis gave the spark to continue with the renewal topic also in the study part of the thesis. This thesis compares small and big company’s visual identity renewal processes. Author’s own practical experience bases on the other company’s, Satulli’s, visual identity renewal. The knowledge gathered during the web page renewal process (technical skills, designing new visuals and the overall production time schedule controlling) is used as the own applied knowledge base of the studied topic.
The study part of the thesis is about small and big company’s corporate visual identity’s renewal process’ happenings and compares these phases. The compared companies are Decor and Gift Shop Satulli and Outokumpu. The main study question is How does small and big company’s visual identity renewal processes differ? As a result for this study case the small and big company’s renewal processes were different in every phase of the process.
The theory part, which clarifies the corporate types and the center phases of corporate renewal processes, is based on literature about the topics. The research methods for this thesis’ newly presented knowledge are interviewing, question forms and actually working with renewal process.
By presenting the different phases of a corporate visual identity renewal process and comparing two different companies’ processes the goal is to open up the practical progress of the happenings for other media students and professionals, especially for graphic designers, who are interested in working with corporate visual identity renewal processes.
Opinnäytetyön tutkielmaosassa käsittelen pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosessien tapahtumia ja vaiheita sekä vertailee näiden kahden yrityksen muutosprosesseja keskenään. Vertailtavat yritykset ovat Sisustus- ja lahjatavaramyymälä Satulli ja Outokumpu Oyj. Haen vastausta kysymykseen: Millä tavalla pienen ja suuren yrityksen ilmeenmuutosprosessit eroavat toisistaan? Tuloksena se, että tässä tapauksessa pienen ja suuren yrityksen muutosprosessit erosivat toisistaan jokaisella osa-alueella.
Teoriaosuus, joka selventää yritystyyppejä ja ilmeenmuutokseen liittyviä keskeisiä vaiheita, perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelminä esitetyn uuden aineiston hankintaan on käytetty haastattelua, kyselylomaketta sekä muutosprosessissa itse mukana toimimista. Yritysilmeen uudistuksen eri vaiheita esittelemällä ja kahden erilaisen yrityksen vaiheiden eroja osoittamalla avataan tapahtumien käytännön etenemistä muille media-alan opiskelijoille ja ammattilaisille, erityisesti graafikoille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään yritysilmeen muutosten parissa.
The study part of the thesis is about small and big company’s corporate visual identity’s renewal process’ happenings and compares these phases. The compared companies are Decor and Gift Shop Satulli and Outokumpu. The main study question is How does small and big company’s visual identity renewal processes differ? As a result for this study case the small and big company’s renewal processes were different in every phase of the process.
The theory part, which clarifies the corporate types and the center phases of corporate renewal processes, is based on literature about the topics. The research methods for this thesis’ newly presented knowledge are interviewing, question forms and actually working with renewal process.
By presenting the different phases of a corporate visual identity renewal process and comparing two different companies’ processes the goal is to open up the practical progress of the happenings for other media students and professionals, especially for graphic designers, who are interested in working with corporate visual identity renewal processes.