Tunnetaitojen äärellä : Tunnekasvatusta 2.luokkalaisille
Valtanen, Charlotta; Laitinen, Pia (2014)
Valtanen, Charlotta
Laitinen, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114876
Tiivistelmä
Tunnetaitojen harjoittelu koulussa on tärkeää. Ne vaikuttavat oppilaan sosiaalisiin taitoihin ja sosiaalisiin suhteisiin ja toimivat perustana elämässä pärjäämiselle. Tunne- ja sosiaalisten taitojen on huomattu parantavan oppilaiden kouluviihtyvyyttä lisäten samalla motivaatiota koulutyöhön, edistävän työrauhaa sekä ehkäisevän koulukiusaamista. Tunnetaidot kuuluvat myös tärkeänä osana mielen hyvinvoinnin voimavaroihin.
Tämän opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tarkoituksemme oli edistää Veromäen koulun 2. luokan oppilaiden tunnetaitoja järjestämällä jokaiselle 2. luokalle tunnekasvatukseen liittyvä ohjaustuokio maaliskuussa 2014. Ohjaustuokioissa toimittiin yhteistoiminnallisin menetelmin, joiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden tunnetaitoja tunteiden nimeämisen ja sosiaalisen tarinan kautta. Tunteen nimeämisessä menetelminä käytettiin tarinaa, kuvia ja leikkiä, joiden käytöllä pyrittiin saamaan oppilaille omakohtainen kokemus erilaisista tunnetiloista. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteina oli saada oppilaat aktiivisesti osallistumaan ryhmätoimintaan tunnetaitojen ohjaustuokioissa, saada kaikkien ryhmän jäsenten ääni kuuluviin ryhmätilanteessa sekä auttaa oppilaita tunnistamaan erilaisia tunteita. Lisäksi tavoitteena oli ammatillisen ohjaustaidon vahvistaminen terveydenhoitajana.
Ohjaustuokioiden arviointia varten oppilaita ja opettajia pyydettiin täyttämään palautekysely ohjaustuokioista. Oppilaiden ja opettajien antama palaute oli positiivista. Oppilaat pitivät ohjaustuokioiden menetelmiä mielekkäinä, mutta tunteiden nimeäminen oli osalle oppilaista haastavaa. Palautteiden perusteella tunnekasvatukselle näyttäisi olevan tarvetta koulussa.
Tämän opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tarkoituksemme oli edistää Veromäen koulun 2. luokan oppilaiden tunnetaitoja järjestämällä jokaiselle 2. luokalle tunnekasvatukseen liittyvä ohjaustuokio maaliskuussa 2014. Ohjaustuokioissa toimittiin yhteistoiminnallisin menetelmin, joiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden tunnetaitoja tunteiden nimeämisen ja sosiaalisen tarinan kautta. Tunteen nimeämisessä menetelminä käytettiin tarinaa, kuvia ja leikkiä, joiden käytöllä pyrittiin saamaan oppilaille omakohtainen kokemus erilaisista tunnetiloista. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteina oli saada oppilaat aktiivisesti osallistumaan ryhmätoimintaan tunnetaitojen ohjaustuokioissa, saada kaikkien ryhmän jäsenten ääni kuuluviin ryhmätilanteessa sekä auttaa oppilaita tunnistamaan erilaisia tunteita. Lisäksi tavoitteena oli ammatillisen ohjaustaidon vahvistaminen terveydenhoitajana.
Ohjaustuokioiden arviointia varten oppilaita ja opettajia pyydettiin täyttämään palautekysely ohjaustuokioista. Oppilaiden ja opettajien antama palaute oli positiivista. Oppilaat pitivät ohjaustuokioiden menetelmiä mielekkäinä, mutta tunteiden nimeäminen oli osalle oppilaista haastavaa. Palautteiden perusteella tunnekasvatukselle näyttäisi olevan tarvetta koulussa.