Pankkiasiakkaisiin kohdistuvat huijaukset nyt ja tulevaisuudessa
Kairasalo, Kiia (2023)
Kairasalo, Kiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033107
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pankkien nimissä tehtyjä huijauksia. Aihe on valitettavan ajankohtainen, sillä huijaukset ja niihin menetettyjen varojen määrät ovat kasvaneet vuodesta toiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia huijauksia pankkiasiakkaiden kohdistuu tällä hetkellä, miltä huijaukset tulevat näyttämään tulevaisuudessa ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä. Tutkimus on rajattu koskemaan pankkiasiakkaiden peruspalveluihin kohdistuvia huijauksia ja tulevaisuuden käsite on rajattu viiteen vuoteen.
Teoriaosuudessa on käsitelty pankkiasiakkaiden peruspalvelut, eli lyhyesti tilit, kortit, maksaminen sekä verkkopankkitunnukset. Myös opinnäytetyön rajauksen puitteissa olevat eri huijausmuodot, eli tekstiviesti- ja sähköpostihuijaukset, tietojenkalastelusivut sekä huijauspuhelut. Lisäksi katsaus lainsäädäntöön ja FINEn ratkaisuihin pankin ja asiakkaan välisistä kiistatilanteista.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella. Menetelmänä on käytetty ennakointia, joka on yksi tulevaisuudentutkimuksen menetelmistä. Ennakoinnissa on käytetty apuna etenkin asiantuntijahaastatteluita. Valitut asiantuntijat ovat työnsä takia tekemisissä huijauksien sekä huijausten uhrien kanssa päivittäin. Haastattelun avulla saatuja tuloksia on täydennetty kirjalli suudella ja verkkolähteillä.
Tutkimuksessa selvisi, että pankkiasiakkaisiin kohdistuu tietojenkalastelua eritoten tekstiviesti- ja verkkosivuhuijausten muodossa. Myös turvatilihuijaukset nousivat tämän hetken trendiksi.
Uskotaan, että tulevaisuudessa huijausten teemat pysyvät nykyisen kaltaisina, mutta teknologian kehityksen myötä tulemme näkemään teknologisesti kehittyneempiä sekä yksilöidympiä huijauksia. Myös nykyiset ennaltaehkäisykeinot tulevat korostumaan tulevaisuudessa. Etenkin asiakkaiden tietoisuuden lisääminen ja teknologian hyödyntäminen huijausten ennaltaehkäisy koettiin tärkeäksi.
Teoriaosuudessa on käsitelty pankkiasiakkaiden peruspalvelut, eli lyhyesti tilit, kortit, maksaminen sekä verkkopankkitunnukset. Myös opinnäytetyön rajauksen puitteissa olevat eri huijausmuodot, eli tekstiviesti- ja sähköpostihuijaukset, tietojenkalastelusivut sekä huijauspuhelut. Lisäksi katsaus lainsäädäntöön ja FINEn ratkaisuihin pankin ja asiakkaan välisistä kiistatilanteista.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella. Menetelmänä on käytetty ennakointia, joka on yksi tulevaisuudentutkimuksen menetelmistä. Ennakoinnissa on käytetty apuna etenkin asiantuntijahaastatteluita. Valitut asiantuntijat ovat työnsä takia tekemisissä huijauksien sekä huijausten uhrien kanssa päivittäin. Haastattelun avulla saatuja tuloksia on täydennetty kirjalli suudella ja verkkolähteillä.
Tutkimuksessa selvisi, että pankkiasiakkaisiin kohdistuu tietojenkalastelua eritoten tekstiviesti- ja verkkosivuhuijausten muodossa. Myös turvatilihuijaukset nousivat tämän hetken trendiksi.
Uskotaan, että tulevaisuudessa huijausten teemat pysyvät nykyisen kaltaisina, mutta teknologian kehityksen myötä tulemme näkemään teknologisesti kehittyneempiä sekä yksilöidympiä huijauksia. Myös nykyiset ennaltaehkäisykeinot tulevat korostumaan tulevaisuudessa. Etenkin asiakkaiden tietoisuuden lisääminen ja teknologian hyödyntäminen huijausten ennaltaehkäisy koettiin tärkeäksi.