Viinin maahantuontiyrityksen perustaminen
Tuomivaara, Henna; Tuomivaara, Samuel (2023)
Tuomivaara, Henna
Tuomivaara, Samuel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932733
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisille viineille, niin suomalaisilla kuluttajilla kuin ravintoloitsijoilla, olisi kysyntää. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, miten pystyisimme perustamaan kysyntään vastaavan viinin maahantuontiyrityksen, jonka liiketoiminta olisi kannattavaa. Yrityksen perustamista varten tehtiin markkinatutkimusta, jonka avulla tutkittiin liiketoiminnallista kannattavuutta.
Tutkimus käsittelee muun muassa viinien maahantuontiyrityksen liikeidean taustaa, tulo- ja kulurakennetta sekä markkinatilannetta. Selvitettiin keskeisiä asioita, jotka vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuuteen eli millainen olisi hyvä liiketoimintamalli. Tutkittiin myös kilpailijoita, markkinatilannetta ja kilpailijoiden asemaa vertailuanalyysin avulla. Vertailuanalyysissa selvisi nopeasti se, että alalla menestyäkseen on tärkeää pystyä kattamaan laajasti eri asiakas- sekä tuotesegmenttejä. Alalla kilpailu on todella kovaa ja usein pienemmät yritykset keskittyvät tiettyihin asiakasryhmiin ja erikoistuotteisiin. Käytiin tutkimuksessa läpi keskeisiä riskejä sekä SWOT-analyysin, jonka avulla tiedostettiin paremmin yrityksemme mahdollisuuksia ja mahdollisia uhkia. Löydettiin myös kattavasti tehtyjä tutkimuksia ja tilastoja aiheesta, kuten alkoholin kulutuksesta sekä myyntiluvuista Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, jolloin kehitettiin tutkimusta varten kyselyhaastattelun mahdollisille loppuasiakkaille. Kyselytutkimuksemme lähetettiin 30 ihmiselle, joista 77 % vastasi tutkimukseen. Niiden avulla saatiin kattavampaa kuvaa aiheesta ja mahdollisesta markkinasta. Alkuun ajatus oli tuoda edukkaita espanjalaisia ja italialaisia viinejä Suomeen. Saatiin tutkimuksessa vahvistusta, että kysyntää oli edukkaille ja keskihintaisille tuotteille ja Alkon tilastojen mukaan Italia ja Espanja olivat suosituimpia eurooppalaisia viinimaita useampana vuonna. Tämä vahvisti päätöstämme, että toisimme Suomeen italialaisia ja espanjalaisia viinejä.
Tutkimus käsittelee muun muassa viinien maahantuontiyrityksen liikeidean taustaa, tulo- ja kulurakennetta sekä markkinatilannetta. Selvitettiin keskeisiä asioita, jotka vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuuteen eli millainen olisi hyvä liiketoimintamalli. Tutkittiin myös kilpailijoita, markkinatilannetta ja kilpailijoiden asemaa vertailuanalyysin avulla. Vertailuanalyysissa selvisi nopeasti se, että alalla menestyäkseen on tärkeää pystyä kattamaan laajasti eri asiakas- sekä tuotesegmenttejä. Alalla kilpailu on todella kovaa ja usein pienemmät yritykset keskittyvät tiettyihin asiakasryhmiin ja erikoistuotteisiin. Käytiin tutkimuksessa läpi keskeisiä riskejä sekä SWOT-analyysin, jonka avulla tiedostettiin paremmin yrityksemme mahdollisuuksia ja mahdollisia uhkia. Löydettiin myös kattavasti tehtyjä tutkimuksia ja tilastoja aiheesta, kuten alkoholin kulutuksesta sekä myyntiluvuista Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä, jolloin kehitettiin tutkimusta varten kyselyhaastattelun mahdollisille loppuasiakkaille. Kyselytutkimuksemme lähetettiin 30 ihmiselle, joista 77 % vastasi tutkimukseen. Niiden avulla saatiin kattavampaa kuvaa aiheesta ja mahdollisesta markkinasta. Alkuun ajatus oli tuoda edukkaita espanjalaisia ja italialaisia viinejä Suomeen. Saatiin tutkimuksessa vahvistusta, että kysyntää oli edukkaille ja keskihintaisille tuotteille ja Alkon tilastojen mukaan Italia ja Espanja olivat suosituimpia eurooppalaisia viinimaita useampana vuonna. Tämä vahvisti päätöstämme, että toisimme Suomeen italialaisia ja espanjalaisia viinejä.