Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja aktiviteetti-ideat : Visit Lapland Tours
Haapalehto, Reetta; Pesonen, Meeri (2023)
Haapalehto, Reetta
Pesonen, Meeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033003
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen sekä aktiviteetti-ideoiden kehittäminen lappilaiselle matkailualan yritykselle. Aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta kehittää sosiaalisen median markkinointiaan sekä lisätä uusia aktiviteetteja tarjontaansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadukas ja kilpailutilanteen huomioiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä kehittää uusia matkailijoita kiinnostavia ja markkinoilta erottuvia aktiviteetti-ideoita. Kyseisten tavoitteiden tarkoituksena on parantaa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median näkyvyyttä ja tätä kautta myyntiä sekä tavoittaa lisää asiakkaita.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta, johon kuuluvat sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä kehitellyt aktiviteetti-ideat. Teoriaosiossa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, markkinointisuunnitelmaa sekä lapin matkailua. Teoriaosiossa käsiteltyjä aiheita ja niistä saatuja tietoja sovellettiin myöhemmin työn tuotosten rakentamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää, joista haastattelu litteroitiin kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi teorian pohjalta luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä haastattelussa nousseiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta kaksi aktiviteetti-ideaa. Näitä hyödyntämällä toimeksiantajayritys voi kehittää sosiaalisen median markkinointiaan tavoitteiden ohjaamaan suuntaan sekä ottaa uusia aktiviteetteja käyttöönsä. Lisäksi opinnäytetyötä voivat hyödyntää muut markkinointisuunnitelmaa tarvitsevat yritykset tai opinnäytetyötään tekevät opiskelijat.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta, johon kuuluvat sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä kehitellyt aktiviteetti-ideat. Teoriaosiossa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, markkinointisuunnitelmaa sekä lapin matkailua. Teoriaosiossa käsiteltyjä aiheita ja niistä saatuja tietoja sovellettiin myöhemmin työn tuotosten rakentamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää, joista haastattelu litteroitiin kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi teorian pohjalta luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä haastattelussa nousseiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta kaksi aktiviteetti-ideaa. Näitä hyödyntämällä toimeksiantajayritys voi kehittää sosiaalisen median markkinointiaan tavoitteiden ohjaamaan suuntaan sekä ottaa uusia aktiviteetteja käyttöönsä. Lisäksi opinnäytetyötä voivat hyödyntää muut markkinointisuunnitelmaa tarvitsevat yritykset tai opinnäytetyötään tekevät opiskelijat.