Kosmetiikan ulkopakkauksen tarpeellisuus kuluttajan näkökulmasta
Alén, Marika (2023)
Alén, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajien suhtautumista kosmetiikan ulkopakkausten tarpeellisuuteen. Työ toteutettiin yhteistyössä erään kosmetiikka-alan yrityksen kanssa. Yhteistyöyritys voi käyttää tutkimuksessa saatuja tuloksia tuotekehityksessä. Opinnäytetyön tutkimusongelmia olivat: Tarvitaanko ulkopakkausta kosmetiikkatuotteissa? Jos ulkopakkausta tarvitaan niin miksi? Millaista lisäarvoa ulkopakkaus tuo kuluttajalle?
Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin eri pakkausmateriaalien ominaisuuksia, ekologisuuden trendin kasvua ja tämän vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Lisäksi teoriassa käsiteltiin kosmetiikkapakkauksen kierrätystä. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kyselylomakkeen avulla. Lomake jaettiin Beauty Up - ja Ruskeasannan puskaradio -Facebook ryhmiin. Kyselyssä käytettiin sekä määrällisiä- että laadullisia kysymyksiä. Vastauksia saatiin tasaisesti eri ikäryhmistä. Vastausten perusteella kuluttajat suhtautuvat avoimesti ulkopakkausten vähentämiseen ja suurin osa toivoo ulkopakkausten poistamista kokonaan. Vastaajien suhtautuminen ulkopakkauksiin ei vaihtele selvästi iän tai kierrätystottumusten mukaan. Vastanneista henkilöistä miehet ovat erityisen avoimia ulkopakkausten poistamiselle. Kyselytutkimuksessa nousi esiin myös ulkopakkauksen sisältämien tuotetietojen siirtäminen brändin kotisivuille, jonne kuluttaja voisi päästä esimerkiksi tuotteessa olevan QR-koodin avulla.
Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin eri pakkausmateriaalien ominaisuuksia, ekologisuuden trendin kasvua ja tämän vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Lisäksi teoriassa käsiteltiin kosmetiikkapakkauksen kierrätystä. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kyselylomakkeen avulla. Lomake jaettiin Beauty Up - ja Ruskeasannan puskaradio -Facebook ryhmiin. Kyselyssä käytettiin sekä määrällisiä- että laadullisia kysymyksiä. Vastauksia saatiin tasaisesti eri ikäryhmistä. Vastausten perusteella kuluttajat suhtautuvat avoimesti ulkopakkausten vähentämiseen ja suurin osa toivoo ulkopakkausten poistamista kokonaan. Vastaajien suhtautuminen ulkopakkauksiin ei vaihtele selvästi iän tai kierrätystottumusten mukaan. Vastanneista henkilöistä miehet ovat erityisen avoimia ulkopakkausten poistamiselle. Kyselytutkimuksessa nousi esiin myös ulkopakkauksen sisältämien tuotetietojen siirtäminen brändin kotisivuille, jonne kuluttaja voisi päästä esimerkiksi tuotteessa olevan QR-koodin avulla.