Henkilöstön sitoutuminen asiakaspalvelualalla : case Turun Osuuskauppa
Palomäki, Netta (2023)
Palomäki, Netta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijän sitoutumiseen asiakaspalvelualalla. Asiakaspalvelualalla henkilöstön vaihtuvuus on suurta, eikä pelkästään rahalla pystytä sitouttamaan työntekijöitä. Tutkimuksella saatiin hyödyllisiä vastauksia tekijöistä, jotka työntekijät kokevat tärkeiksi sitoutumisen kannalta ja samalla tieto siitä, miten vastaajat kokevat näiden asioiden toteutuvan Turun Osuuskaupassa. Tutkimukseen vastasi Turun Osuuskaupan työntekijöitä kaikilta toimialoilta ja kaikista työtehtävistä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä sitoutuminen ja sitouttaminen ovat sekä yleisimpiä sitouttamisen keinoja. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin motivaatiota sekä sen yhteyttä sitoutumiseen.
Kyselyn tuloksien mukaan palkka oli yksi suurimmista sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Merkittävää oli myös huomata, että moni muu asia oli lähes yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää. Työn monipuolisuus, vaihtelevat työajat sekä työyhteisö koettiin erittäin tärkeiksi sitoutumisen kannalta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä sitoutuminen ja sitouttaminen ovat sekä yleisimpiä sitouttamisen keinoja. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin motivaatiota sekä sen yhteyttä sitoutumiseen.
Kyselyn tuloksien mukaan palkka oli yksi suurimmista sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Merkittävää oli myös huomata, että moni muu asia oli lähes yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää. Työn monipuolisuus, vaihtelevat työajat sekä työyhteisö koettiin erittäin tärkeiksi sitoutumisen kannalta.