Kestävä kehitys terveydenhuollon palveluinnovaatioissa
Karlsson, Johanna (2023)
Karlsson, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia terveydenhuollon palveluinnovaatiotoimintaa kestävän kehityksen lähtökohdista.
Yksityiskohtaisina tavoitteina oli tutkia, miten kestävä kehitys toteutuu terveydenhuollon palveluinnovaatioissa, sekä kartoittaa millaisin menetelmin terveydenhuollon kestävän kehityksen palveluinnovaatioita on tutkittu ja kehitetty.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemoitu kirjallisuuskatsaus.
Tulosten mukaan kestävä kehitys toteutui terveydenhuollon palveluinnovaatioissa silloin kun niiden johtaminen, rahoitus, seurata ja arviointi oli tehokasta. Riittävien henkilöstöresurssien ja innovaatio-osaamisen sekä tiedonkulun varmistaminen oli keskeistä. Lisäksi havaittiin, että on tärkeää luoda edellytykset ammattiryhmien väliselle yhteistyölle ja sidosryhmien osallistamiselle. Myös jatkuva kouluttaminen katsottiin ratkaisevaksi tekijäksi.
Kestävän kehityksen palveluinnovaatioiden tutkimisessa ja kehittämisessä käytetyt menetelmät olivat pääosin monipuolisia ja -vaiheisia tapaustutkimuksia sekä kliinisiä laitetutkimuksia, mutta myös työpajoihin liittyviä laadullisia menetelmiä oli hyödynnetty.
Johtopäätöksenä todettiin, että kestävän kehityksen palveluinnovaatioita kyllä kehitetään, mutta niiden käyttöönoton vakiinnuttaminen on hidasta. Jatkossa tutkimus- ja kehittämistoiminnan tulee keskittyä juuri innovaatioiden jatkuvuuteen ja siksi ratkaisuja tulisi löytää vakiinnuttamisen onnistumiseen.
Yksityiskohtaisina tavoitteina oli tutkia, miten kestävä kehitys toteutuu terveydenhuollon palveluinnovaatioissa, sekä kartoittaa millaisin menetelmin terveydenhuollon kestävän kehityksen palveluinnovaatioita on tutkittu ja kehitetty.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemoitu kirjallisuuskatsaus.
Tulosten mukaan kestävä kehitys toteutui terveydenhuollon palveluinnovaatioissa silloin kun niiden johtaminen, rahoitus, seurata ja arviointi oli tehokasta. Riittävien henkilöstöresurssien ja innovaatio-osaamisen sekä tiedonkulun varmistaminen oli keskeistä. Lisäksi havaittiin, että on tärkeää luoda edellytykset ammattiryhmien väliselle yhteistyölle ja sidosryhmien osallistamiselle. Myös jatkuva kouluttaminen katsottiin ratkaisevaksi tekijäksi.
Kestävän kehityksen palveluinnovaatioiden tutkimisessa ja kehittämisessä käytetyt menetelmät olivat pääosin monipuolisia ja -vaiheisia tapaustutkimuksia sekä kliinisiä laitetutkimuksia, mutta myös työpajoihin liittyviä laadullisia menetelmiä oli hyödynnetty.
Johtopäätöksenä todettiin, että kestävän kehityksen palveluinnovaatioita kyllä kehitetään, mutta niiden käyttöönoton vakiinnuttaminen on hidasta. Jatkossa tutkimus- ja kehittämistoiminnan tulee keskittyä juuri innovaatioiden jatkuvuuteen ja siksi ratkaisuja tulisi löytää vakiinnuttamisen onnistumiseen.