4H4T elottomuuteen johtavina syinä: itseopiskelumateriaalin tuottaminen ensihoidon koulutukseen
Kilpi, Melisa; Kujala, Eerika (2023)
Kilpi, Melisa
Kujala, Eerika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutukseen itseopiskelumateriaali 4H4T-säännön hyödyntämisestä elottomuuteen johtavien syiden tunnistamisessa ja hoidossa, osana hoitoelvytyksen toteutumista. Tavoitteena oli, että tuotettu itseopiskelumateriaali täydentää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon hoitoelvytysopetusta ja tukee opiskelijoiden oppimista elottomuuteen johtavien syiden tunnistamisesta ja hoidosta. Työssä vastattiin tutkimuskysymyksiin ”Millainen aikuisen hoitoelvytyskaavion itseopiskelumateriaalin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelmassa tulisi olla?” ja ”Miten aikuisen hoitoelvytyskaavion itseopiskelumateriaalia tulisi ensihoidon koulutuksessa hyödyntää?”.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Työtä varten haastateltiin elvytyskoulutuksesta vastaavia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtoreita. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hoitoelvytys ja mahdollisesti hoidettavissa olevat elottomuuteen johtavat syyt, niiden tunnistaminen ja hoito. Lisäksi toteutettiin kirjallisuushaku verkko- ja itseopiskelusta sekä hoitoelvytyksen oppimisesta.
Haastattelututkimuksen perusteella itseopiskelumateriaalin tulee olla digitaalinen tiivistelmä, joka koskee mahdollisesti hoidettavissa olevia elottomuuteen johtavia syitä, niiden tunnistamista ja hoitoa. Materiaalin tulee olla ensihoitajan näkökulmasta hyvin konkreettinen ja ottaa kantaa tilanteissa tarvittaviin yksittäisiin hoitotoimiin. Itseopiskelumateriaalin käyttö tulisi sijoittaa hoitotason ensihoidon opintojen alkuun osaksi hoitoelvytyksen opiskelua ja sitä tulisi hyödyntää kertaamisessa ennen aiheen simulaatioita.
Haastattelun tuloksiin perustuen tuotettiin itseopiskelumateriaali, jonka aihe rajattiin koko hoitoelvytyskaavion sijasta koskemaan vain 4H:ta ja 4T:tä, eli mahdollisesti hoidettavissa olevia elottomuuteen johtavia syitä. Itseopiskelumateriaali on digitaalinen tiivistelmä, jossa avataan ja konkretisoidaan hoidettavissa olevia aikuisen elottomuuteen johtavia syitä, niiden tunnistamista ja hoitoa 4H4T-säännön mukaisesti. Materiaali julkaistaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön. The objective of the thesis was to produce self-study material for the emergency care education of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences (XAMK) on the use of the 4H4T-rule in the identification and treatment of the causes of cardiac arrest, as part of advanced life support (ALS). The aim was that the self-study material would complement the ALS education of XAMK, and help students learn about the identification and treatment of causes leading to cardiac arrest. The thesis answered the questions “What should the ALS self-study material be like in the XAMK emergency care degree programme?” and “How should the ALS self-study material be utilised in emergency care education?”.
The thesis was implemented as design-based research. The research method was qualitative, and it was carried out as semi-structured interview in which emergency care lecturers of XAMK responsible for ALS education were interviewed. The theoretical framework of the work handles ALS and potentially reversible causes leading to cardiac arrest, their identification and treatment. In addition, a literature search was carried out concerning online and self-study and learning about ALS.
Based on the interview research, the self-study material must be a digital summary of the causes of cardiac arrest, their identification and treatment. The material must be concrete from the paramedic's point of view and take a stand on the individual treatment measures needed in the situations. The self-study material should be used at the beginning of advanced level emergency treatment studies as part of the teaching of ALS. Likewise, it should be utilised as revising material before the simulations of ALS.
Based on the interview results, the topic of the self-study material was outlined to concern only 4H and 4T i.e. reversible causes leading to cardiac arrest instead of the entire ALS chart. The self-study material is a digital overview which clarifies and demonstrates the reversible causes of adult cardiac arrest, their identification and treatment in accordance with the 4H4T-rule. The material will be available to emergency care students of XAMK.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Työtä varten haastateltiin elvytyskoulutuksesta vastaavia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtoreita. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hoitoelvytys ja mahdollisesti hoidettavissa olevat elottomuuteen johtavat syyt, niiden tunnistaminen ja hoito. Lisäksi toteutettiin kirjallisuushaku verkko- ja itseopiskelusta sekä hoitoelvytyksen oppimisesta.
Haastattelututkimuksen perusteella itseopiskelumateriaalin tulee olla digitaalinen tiivistelmä, joka koskee mahdollisesti hoidettavissa olevia elottomuuteen johtavia syitä, niiden tunnistamista ja hoitoa. Materiaalin tulee olla ensihoitajan näkökulmasta hyvin konkreettinen ja ottaa kantaa tilanteissa tarvittaviin yksittäisiin hoitotoimiin. Itseopiskelumateriaalin käyttö tulisi sijoittaa hoitotason ensihoidon opintojen alkuun osaksi hoitoelvytyksen opiskelua ja sitä tulisi hyödyntää kertaamisessa ennen aiheen simulaatioita.
Haastattelun tuloksiin perustuen tuotettiin itseopiskelumateriaali, jonka aihe rajattiin koko hoitoelvytyskaavion sijasta koskemaan vain 4H:ta ja 4T:tä, eli mahdollisesti hoidettavissa olevia elottomuuteen johtavia syitä. Itseopiskelumateriaali on digitaalinen tiivistelmä, jossa avataan ja konkretisoidaan hoidettavissa olevia aikuisen elottomuuteen johtavia syitä, niiden tunnistamista ja hoitoa 4H4T-säännön mukaisesti. Materiaali julkaistaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön.
The thesis was implemented as design-based research. The research method was qualitative, and it was carried out as semi-structured interview in which emergency care lecturers of XAMK responsible for ALS education were interviewed. The theoretical framework of the work handles ALS and potentially reversible causes leading to cardiac arrest, their identification and treatment. In addition, a literature search was carried out concerning online and self-study and learning about ALS.
Based on the interview research, the self-study material must be a digital summary of the causes of cardiac arrest, their identification and treatment. The material must be concrete from the paramedic's point of view and take a stand on the individual treatment measures needed in the situations. The self-study material should be used at the beginning of advanced level emergency treatment studies as part of the teaching of ALS. Likewise, it should be utilised as revising material before the simulations of ALS.
Based on the interview results, the topic of the self-study material was outlined to concern only 4H and 4T i.e. reversible causes leading to cardiac arrest instead of the entire ALS chart. The self-study material is a digital overview which clarifies and demonstrates the reversible causes of adult cardiac arrest, their identification and treatment in accordance with the 4H4T-rule. The material will be available to emergency care students of XAMK.