Osallistavan kirjaamisen kehittäminen lastensuojelussa
Järvimäki, Anu (2023)
Järvimäki, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434146
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee osallistavaa kirjaamista lastensuojelun toimintaympäristössä. Työ on toteutettu yhteistyössä lastensuojelun sijaishuollon yksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkimukseen osallistuneiden käsityksiä osallistavasta kirjaamisesta ja kartoittaa osallistavaa kirjaamista edistäviä tekijöitä sekä osallistaan kirjaamiseen liittyviä haasteita. Tavoitteena oli saada selville osallistavaa kirjaamista mahdollistavat tekijät, joita voidaan hyödyntää osallistavan kirjaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen. Tietoperustassa keskitytään osallisuuteen ja osallistamiseen sekä osallistavaan kirjaamiseen ja sen hyötyihin asiakkaan sekä työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyön aineisto on kerätty parihaastatteluina lastensuojeluyksikön työntekijöiltä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Parihaastatteluilla kerättyä aineistoa täydennettiin haastattelu- ja kyselylomakkeilla.
Aineiston mukaan osallistujat määrittelevät osallistavaa kirjaamista siten, että lapsen on mahdollista konkreettisesti osallistua kirjaamiseen tai hänen mielipiteensä kirjattaviin asioihin liittyen selvitetään. Osallistavaa kirjaamista käytetään tällä hetkellä yksikössä vain vähän, mutta kaikki vastaajat pitivät sitä tärkeänä asiana. Tulosten perusteella osallistavaa kirjaamista edistävät tekijät voidaan jakaa henkilökuntaan ja ympäristöön liittyviin. Henkilökunta voi edistää osallistavaa kirjaamista oman aktiivisuuden ja suunnitelmallisuuden avulla sekä ottamalla lapsen mielipide huomioon. Osallistavaa kirjaamista edistävät rauhallinen ympäristö ja työtila sekä tarvittavat työvälineet. Haasteet osallistavassa kirjaamissa voidaan tutkimustulosten mukaan jaotella lapseen tai ympäristöön liittyviin. Haasteena voi olla lapsen levottomuus tai kielteinen asennoituminen osallistavaan kirjaamiseen. Ympäristöstä tulevat haasteet ovat työympäristön rauhattomuus, levottomuus sekä kiire.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen. Tietoperustassa keskitytään osallisuuteen ja osallistamiseen sekä osallistavaan kirjaamiseen ja sen hyötyihin asiakkaan sekä työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyön aineisto on kerätty parihaastatteluina lastensuojeluyksikön työntekijöiltä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Parihaastatteluilla kerättyä aineistoa täydennettiin haastattelu- ja kyselylomakkeilla.
Aineiston mukaan osallistujat määrittelevät osallistavaa kirjaamista siten, että lapsen on mahdollista konkreettisesti osallistua kirjaamiseen tai hänen mielipiteensä kirjattaviin asioihin liittyen selvitetään. Osallistavaa kirjaamista käytetään tällä hetkellä yksikössä vain vähän, mutta kaikki vastaajat pitivät sitä tärkeänä asiana. Tulosten perusteella osallistavaa kirjaamista edistävät tekijät voidaan jakaa henkilökuntaan ja ympäristöön liittyviin. Henkilökunta voi edistää osallistavaa kirjaamista oman aktiivisuuden ja suunnitelmallisuuden avulla sekä ottamalla lapsen mielipide huomioon. Osallistavaa kirjaamista edistävät rauhallinen ympäristö ja työtila sekä tarvittavat työvälineet. Haasteet osallistavassa kirjaamissa voidaan tutkimustulosten mukaan jaotella lapseen tai ympäristöön liittyviin. Haasteena voi olla lapsen levottomuus tai kielteinen asennoituminen osallistavaan kirjaamiseen. Ympäristöstä tulevat haasteet ovat työympäristön rauhattomuus, levottomuus sekä kiire.