Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle X
Kangastie, Anna (2023)
Kangastie, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän eri keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantoyritykselle käytännöllinen markkinointiviestintäsuunnitelma ja seurantatyökalu valittuihin keinoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ja markkinointiviestinnän eri keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittäminen, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinoista käsitellään niitä keinoja, jotka ovat toimeksiantoyritykselle sopivimpia.
Toimeksiantoyritykselle laadittiin teoriaosuuden pohjalta markkinointiviestintäsuunnitelma hyödyntäen valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Valitut keinot ovat sosiaalisen median kanavat Instagram ja YouTube, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, lehtimainonta, sponsorointi ja henkilökohtainen myyntityö. Markkinointiviestinnän suunnittelun ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin vuosikello, joka auttaa toimeksiantajayritystä suunnittelussa ja pysymään aikataulussa. Vuosikello on opinnäytetyön salainen liite.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ja markkinointiviestinnän eri keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittäminen, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinoista käsitellään niitä keinoja, jotka ovat toimeksiantoyritykselle sopivimpia.
Toimeksiantoyritykselle laadittiin teoriaosuuden pohjalta markkinointiviestintäsuunnitelma hyödyntäen valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Valitut keinot ovat sosiaalisen median kanavat Instagram ja YouTube, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, lehtimainonta, sponsorointi ja henkilökohtainen myyntityö. Markkinointiviestinnän suunnittelun ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin vuosikello, joka auttaa toimeksiantajayritystä suunnittelussa ja pysymään aikataulussa. Vuosikello on opinnäytetyön salainen liite.