Hur rabattkoder och erbjudanden påverkar konsumentbeteende
Ekholm, Isabel (2023)
Ekholm, Isabel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136116
Tiivistelmä
I dagens digitala värld föredrar många att göra sina inköp på nätet istället för fysiska butiker. Det har blivit enklare att hitta de bästa erbjudandena och rabattkoderna på marknaden samt att jämföra priser. Rabattkoder kan användas för att säkra det bästa priset, men de har också potential att påverka oss att göra köp som inte var planerade. Genom att klargöra vad som gör att vi inte har fullständig kontroll över vårt konsumentbeteende blir det tydligare hur detta kan påverkas. Syftet med denna studie är att undersöka de olika faktorer som kan påverka både omedvetna och medvetna köpbeteenden och analysera deras underliggande faktorer. Den teoretiska referensramen bygger på tidigare forskning om konsumentbeteende, köpbeslutsprocessen, spontana köp, rabattkoder och de faktorer som påverkar olika inköpsbeslut. Datainsamlingen utförs genom kvalitativ forskning där tre personer intervjuas med en semi-strukturerad intervju. Resultaten av intervjuerna transkriberas och analyseras för att erhålla relevanta svar på forskningsfrågorna. Därefter jämförs resultaten med den presenterade teorin för att dra de bästa och mest relevanta slutsatserna. Studiens resultat pekar på ett antal grundläggande faktorer som påverkar konsumentbeteenden, både medvetet och omedvetet, när det gäller rabattkoder och erbjudanden. De medvetna faktorerna inkluderar upplevelser av glädje, konkurrenskraftiga priser och de olika stegen i konsumentbeslutsprocessen. De undermedvetna faktorerna innefattar spontana köp, Word of Mouth samt delvis Fear of Missing Out (FOMO).