Ympäristövastuullisuuden johtaminen pk-yrityksessä
Huvila, Juha (2023)
Huvila, Juha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pk-yrityksen ympäristövastuullisuuden kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin yrityksen avainhenkilöiden näkemysten kautta ympäristövastuullisuuden johtamisen nykytila ja miten yritys voi kehittää ympäristövastuullisuuttaan.
Yritysten toiminnasta aiheutuu sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia vaikutuksia. Yrityksiä arvioidaan yhä useammin niiden ympäristövaikutusten kautta ja yritysten on kyettävä vastaamaan sidosryhmien kasvaneisiin vaatimuksiin ympäristövastuullisuudelle. Ympäristövastuullisuus ole pelkästään operatiivista toimintaa vaan ennen kaikkea strateginen valinta. Ympäristövastuullisella toiminnalla yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa markkinaan ja luoda itselleen kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää kohdeyrityksen avainhenkilöä puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Lopuksi analyysin tuloksia pohdittiin peilaamalla niitä tutkimuksen alussa esitettyyn teoriatietoon.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksessä tunnistetaan yritysvastuu ja ympäristövastuullisuus. Yrityksen tuotannossa ja toimistotyössä on havaittavissa vakiintuneita käytäntöjä, jotka ovat osa yrityksen ympäristövastuullista toimintaa. Yrityksen ympäristövastuullisuutta ei kuitenkaan johdeta suunnitellusti, eikä yritys mittaa tai raportoi ympäristövastuullisuuttaan, eikä se viesti ympäristövastuullisuudesta riittävästi.
Ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi yrityksen tulee tuoda ympäristövastuullisuus osaksi yrityksen johtamista. Ympäristövastuullisuutta tulee ryhtyä mittaamaan kehityskohteiden löytämiseksi. Ympäristövastuullisuuden johtamisen kokonaisuuden hallitsemiseen yrityksen tulee harkita ympäristövastuullisuuden johtamisen hallintajärjestelmän hankintaa.
Yritysten toiminnasta aiheutuu sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia vaikutuksia. Yrityksiä arvioidaan yhä useammin niiden ympäristövaikutusten kautta ja yritysten on kyettävä vastaamaan sidosryhmien kasvaneisiin vaatimuksiin ympäristövastuullisuudelle. Ympäristövastuullisuus ole pelkästään operatiivista toimintaa vaan ennen kaikkea strateginen valinta. Ympäristövastuullisella toiminnalla yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa markkinaan ja luoda itselleen kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää kohdeyrityksen avainhenkilöä puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Lopuksi analyysin tuloksia pohdittiin peilaamalla niitä tutkimuksen alussa esitettyyn teoriatietoon.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksessä tunnistetaan yritysvastuu ja ympäristövastuullisuus. Yrityksen tuotannossa ja toimistotyössä on havaittavissa vakiintuneita käytäntöjä, jotka ovat osa yrityksen ympäristövastuullista toimintaa. Yrityksen ympäristövastuullisuutta ei kuitenkaan johdeta suunnitellusti, eikä yritys mittaa tai raportoi ympäristövastuullisuuttaan, eikä se viesti ympäristövastuullisuudesta riittävästi.
Ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi yrityksen tulee tuoda ympäristövastuullisuus osaksi yrityksen johtamista. Ympäristövastuullisuutta tulee ryhtyä mittaamaan kehityskohteiden löytämiseksi. Ympäristövastuullisuuden johtamisen kokonaisuuden hallitsemiseen yrityksen tulee harkita ympäristövastuullisuuden johtamisen hallintajärjestelmän hankintaa.