Toista varten: empatiataitojen vahvistaminen sosiaalialan korkeakouluopetuksessa
Torvasti, Ville (2023)
Torvasti, Ville
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537545
Tiivistelmä
Empatiaa pidetään tärkeänä osana sosiaalialan ammatillisuutta. Tärkeydestään huolimatta empatia on monitulkintainen ja vaikeasti määriteltävä käsite. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella empatiaa ja empatiataitojen vahvistamista sosiaalialan korkeakouluopetuksen näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö. Työn tavoitteena oli koota toimeksiantajalle ymmärrystä empatiataidoista ja niiden vahvistamisesta sosiaalialan korkeakouluopetuksessa vuorovaikutusosaamisen opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kohti tarkoitustaan ja tavoitettaan opinnäytetyötä ohjasivat seuraavat tutkimuskysymykset: Mitkä ovat empatiataitojen keskeisiä piirteitä sosiaalialan korkeakouluopetuksen näkökulmasta? Miten empatiataitoja voidaan vahvistaa sosiaalialan korkeakouluopetuksessa? Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineistoksi valittiin kuusi englanninkielistä artikkelia. Tutkimusaineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin.
Teema-analyysissa empatiataitojen keskeisistä piirteistä hahmottui tutkimusaineistossa kolme teemaa: empatia yhteytenä itseen, empatia yhteytenä toiseen ja empatia vuorovaikutussuhteessa. Aineiston perusteella empatiataitoja voidaan tarkastella suhteessa omaan itseen, toiseen ja vuorovaikutustilanteeseen. Empatiataitojen vahvistamisesta korkeakouluopetuksessa tutkimusaineiston teema-analyysissa hahmottui neljä teemaa: itsereflektio, ruumiinkieli ja kuuntelu, pienryhmätyöskentely sekä kokemuksellinen oppiminen ja multimodaalisuus. Aineiston valossa empatiataitoja vahvistamaan pyrkivää sosiaalialan korkeakouluopetusta voidaan lähestyä teemoihin liittyviä sisältöjä ja taitoja harjoittavan pedagogiikan kautta.
Opinnäytetyön tarkastelu jäsensi empatian käsitettä. Lisäksi empatiataitoihin syventyminen havainnollisti empatiataitojen opettamista sosiaalialan korkeakouluopetuksen näkökulmasta. Tavoitteensa mukaisesti opinnäytetyö kokosi viimeaikaista ymmärrystä empatiataidoista ja empatiataitoja vahvistamaan pyrkivästä pedagogiikasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kohti tarkoitustaan ja tavoitettaan opinnäytetyötä ohjasivat seuraavat tutkimuskysymykset: Mitkä ovat empatiataitojen keskeisiä piirteitä sosiaalialan korkeakouluopetuksen näkökulmasta? Miten empatiataitoja voidaan vahvistaa sosiaalialan korkeakouluopetuksessa? Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineistoksi valittiin kuusi englanninkielistä artikkelia. Tutkimusaineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin.
Teema-analyysissa empatiataitojen keskeisistä piirteistä hahmottui tutkimusaineistossa kolme teemaa: empatia yhteytenä itseen, empatia yhteytenä toiseen ja empatia vuorovaikutussuhteessa. Aineiston perusteella empatiataitoja voidaan tarkastella suhteessa omaan itseen, toiseen ja vuorovaikutustilanteeseen. Empatiataitojen vahvistamisesta korkeakouluopetuksessa tutkimusaineiston teema-analyysissa hahmottui neljä teemaa: itsereflektio, ruumiinkieli ja kuuntelu, pienryhmätyöskentely sekä kokemuksellinen oppiminen ja multimodaalisuus. Aineiston valossa empatiataitoja vahvistamaan pyrkivää sosiaalialan korkeakouluopetusta voidaan lähestyä teemoihin liittyviä sisältöjä ja taitoja harjoittavan pedagogiikan kautta.
Opinnäytetyön tarkastelu jäsensi empatian käsitettä. Lisäksi empatiataitoihin syventyminen havainnollisti empatiataitojen opettamista sosiaalialan korkeakouluopetuksen näkökulmasta. Tavoitteensa mukaisesti opinnäytetyö kokosi viimeaikaista ymmärrystä empatiataidoista ja empatiataitoja vahvistamaan pyrkivästä pedagogiikasta.