Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kauneushoitolalle
Pulkkinen, Elsie (2023)
Pulkkinen, Elsie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537652
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi on olennainen osa nykyaikaista yritysten markkinointia. Tämä opinnäytetyö on suunniteltu tukemaan Kauneushoitola X: n sosiaalisen median markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on suunniteltu auttamaan kauneushoitolaa kasvattamaan näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa ja lisäämään seuraajien reagointia julkaisuihin sekä tuottamaan seuraajia kiinnostavaa sisältöä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja
toiminnallisesta osuudesta.
Tietopohja koostuu sosiaalisen median roolista yleisesti ja sen hyödyistä kauneusalalla sekä lisäksi syvennytään kahteen suosituimpaan sosiaalisen median alustaan, jotka ovat Facebook ja Instagram. Tietoperustassa tarkastellaan opinnäytetyössä hyödynnettyjä tutkimusmenetelmiä, jotka ovat aivoriihi, Benchmarking ja kysely. Aivoriihi toteutettiin Kauneushoitola X: n yrittäjien kesken, jossa saatiin selville yrittäjien sosiaalisen median tavoitteet ja haasteet. Benchmarkingia hyödynnettiin tutkien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttäytymistä ja kyselyn avulla selvitettiin millainen sosiaalisen median sisältö kiinnostaa Kauneushoitola X: n nykyisiä asiakkaita.
Tietoperustan ja tutkimusmenetelmien avulla saatiin tärkeitä tietoja, miten toteuttaa seuraajia sitouttavaa ja kiinnostavaa sisältöä. Tärkeimpänä nousi esille sisällön laatu, aktiivisuus ja kohderyhmän määrittely. Erityisesti ennen-jälkeen kuvat hoidoista ja yrittäjien henkilökohtaiset esittelyt ja kuvat osoittautuivat tehokkaiksi keinoiksi herättää seuraajien kiinnostus.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena luotiin sosiaalisen median vuosikello ja sosiaalisen median sisältösuunnitelma Kauneushoitola X: lle. Lisäksi avuksi on tehty listaus tärkeimmistä juhla- ja teemapäivistä, joihin liittyen kauneushoitola X voi tehdä julkaisuja.
Yhteenvetona voidaan todeta, että opinnäytetyö on onnistuneesti tuottanut
käytännönläheisen markkinointisuunnitelman, joka vastaa Kauneushoitola X: n tarpeisiin ja auttaa viemään yrityksen sosiaalisen median markkinointia eteenpäin.
toiminnallisesta osuudesta.
Tietopohja koostuu sosiaalisen median roolista yleisesti ja sen hyödyistä kauneusalalla sekä lisäksi syvennytään kahteen suosituimpaan sosiaalisen median alustaan, jotka ovat Facebook ja Instagram. Tietoperustassa tarkastellaan opinnäytetyössä hyödynnettyjä tutkimusmenetelmiä, jotka ovat aivoriihi, Benchmarking ja kysely. Aivoriihi toteutettiin Kauneushoitola X: n yrittäjien kesken, jossa saatiin selville yrittäjien sosiaalisen median tavoitteet ja haasteet. Benchmarkingia hyödynnettiin tutkien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttäytymistä ja kyselyn avulla selvitettiin millainen sosiaalisen median sisältö kiinnostaa Kauneushoitola X: n nykyisiä asiakkaita.
Tietoperustan ja tutkimusmenetelmien avulla saatiin tärkeitä tietoja, miten toteuttaa seuraajia sitouttavaa ja kiinnostavaa sisältöä. Tärkeimpänä nousi esille sisällön laatu, aktiivisuus ja kohderyhmän määrittely. Erityisesti ennen-jälkeen kuvat hoidoista ja yrittäjien henkilökohtaiset esittelyt ja kuvat osoittautuivat tehokkaiksi keinoiksi herättää seuraajien kiinnostus.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena luotiin sosiaalisen median vuosikello ja sosiaalisen median sisältösuunnitelma Kauneushoitola X: lle. Lisäksi avuksi on tehty listaus tärkeimmistä juhla- ja teemapäivistä, joihin liittyen kauneushoitola X voi tehdä julkaisuja.
Yhteenvetona voidaan todeta, että opinnäytetyö on onnistuneesti tuottanut
käytännönläheisen markkinointisuunnitelman, joka vastaa Kauneushoitola X: n tarpeisiin ja auttaa viemään yrityksen sosiaalisen median markkinointia eteenpäin.